Suomen metsäopetuksestaotetaan mallia ulkomailla
Metsäalan oppilaitosten osaamiselle olisi vientimarkkinoita. Kokemusta on jo kertynytesimerkiksi metsäkoneenkuljettajien koulutuksesta. Samoin hirsirkentamista on opetettu ulkomaisille opettajille ja opiskelijoille. Jaana Kankaanpää Kuva: Viestilehtien arkistoKotimaiselle ammattiopetuksen koulutuskonseptille olisi kysyntää. Vienti on kuitenkin toistaiseksi ollut vähäistä.
Koulutuksen vienti on keskittynyt lähinnä korkeakouluihin. Ammattilista opetusta kehittämällä voitaisiin vähentää nuorisotyöttömyyttä monessa maassa.
Metsäalalla koulutuksen viennille puhaltavat lämpimät tuulet. Ammattiopistoille saapuu vieraita maailman joka kolkasta.
Opistojen väliset erot ovat suuria. Koulutuksen viennin osuus opistojen kokonaisliikevaihdosta onkin toistaiseksi pieni. Resursseja vievät oppilaitosten sisäiset ja opetussuunnitelmissa tehtävät muutokset.
Esimerkiksi Tampereen seudun ammattiopistolla on koulutettu sekä ulkomaisia opiskelijoita että opetushenkilökuntaa hirsirakentamisen saloihin. Pohjois-Karjalan ammattiopisto Valtimo järjestää koulutusta yhdessä metsäkoneyhtiöiden kanssa.
Yhteistä oppilaitoksille on, että koulutusta halutaan kehittää jatkuvasti myös kotimaassa. Metsäalan kouluttajat kokoontuvat löytääkseen keinoja alan näkyvyyden lisäämiseksi ja opetuksen kehittämiseksi.
Oppilaitokset ovat yhtä mieltä myös siitä, että suomalaiselle opetusosaamiselle olisi kysyntää ja vientiä voisi kehittää.
Pohjois-Karjalan ammattiopisto Valtimon metsäalan perustutkinto-ohjelmista voi valmistua metsuri-metsäpalvelujen tuottajaksi, metsäkoneenkuljettajaksi tai metsäkoneasentajaksi.
Ammattiopisto on ollut mukana useissa metsäalan opetuksen kehittämishankkeissa.
Opiston rehtori Tommi Anttonen kertoo, että yhteistyö on Valtimolla toistuva teema. Yhteisiä hankkeita on niin yliopistojen, ammattioppilaitosten kuin metsäalan yritystenkin kanssa.
Pitkäjänteistä tutkimusyhteistyötä on tehty suomalaisten metsätekniikan alan toimijoiden kanssa. Myös isot metsäkonemerkit ovat mukana kehittämässä opetusta.
Yhteistyö ei rajoitu vain kotimaahan.
”Vaikka vaihtotoimintaa on vähän, opisto pyrkii luomaan pitkäkestoisia suhteita ulkomaille”, sanoo Anttonen.
”Olemme tehneet Tampereen teknillisen yliopiston kanssa maailmalla huomioituja hankkeita, joissa koulutustuotteet ovat menneet kansainväliseen levitykseen”, Anttonen kertoo.
Hämeen ammatti-instituutin metsätalouden koulutusohjelman koulutusohjelmapäällikkö Antti Tiilola kertoo, ettei heillä ole keskitytty koulutuksen vientiin.
”Etenkään metsäalalla ei opetusta ole myyty”, Tiilola kertoo.
Hämeen ammatti-instituutissa voi opiskella muun muassa metsuri-metsäpalvelujen tuottajaksi tai metsäenergian tuottajaksi.
Kumppanuuskouluja Hämeen ammatti-instituutillakin on. Opiskelijat tekevät työssäoppimisjaksoja ja tutustumismatkoja ulkomaille.
”Opiskelijavaihtotoimintaa on enemmän ammattikorkeakoulun puolella”, Tiilola toteaa.
”Keski-Euroopassa koulutuksen rakenne on hyvin erilainen. Opiskelijat ovat varsin kehittyneitä ammatissaan jo hakiessaan kouluun.”
Yritysyhteistyö tapahtuu työssäoppimisen kautta. Tiilola kertoo, että Hämeen ammatti-instituutin Evon yksikössä on järjestetty työelämäpäiviä, joissa metsäalan toimijat ovat kertoneet näkemyksiään siitä, mihin suuntaan opetusta tulisi viedä.
Tiilolan mukaan koulutuksen viennistä on kyllä keskusteltu, mutta se ei ole ollut päällimmäisenä asialistalla. Hämeen ammatti-instituutin omat sekä opetussuunnitelman muutokset vievät suurimman osan ajasta.
”Toimimme kuitenkin niin kuin metsäala vaatii”, Tiilola jatkaa.
”En pidä ollenkaan mahdottomana, että lähtisimme tällaiseen toimintaan mukaan”.
REETTA PILHJERTA
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
