Ostajat totuttelevat sähköiseen puukauppaan
MTK:n ja metsänhoitoyhdistysten luoma sähköinen puukauppapaikka Puumarkkinat.fi helpottaa puukaupan kilpailuttajaa. Ostajan työtä se on hieman lisännyt.HÄMEENKYRÖ (MT) MTK ja metsänhoitoyhdistykset lanseerasivat vuoden alussa Puumarkkinat.fi-nimisen verkkopalvelun. Sen kautta metsänhoitoyhdistykset siirtävät metsänomistajien valtuuttamina leimikoita myyntiin.
”Puukauppa on nyt avointa. Tarjoukset tulevat kaikille ostajille nähtäväksi samaan aikaan”, Metsänhoitoyhdistys Pirkanmaan metsäasiantuntija Jani Aho toteaa.
Aikaisemmin yhdistyksen toimihenkilöillä on ollut tapana lähettää tarjoukset sähköpostilla mahdollisille ostajille. Leimikkotiedot on lähetetty sähköpostin liitteenä.
Nyt leimikon sijainti, puumäärä, varastopaikat ja muut tarpeelliset tiedot on koottu verkkopalveluun, josta rekisteröityneet ostajat voivat tarkastella niitä vapaasti.
Kolmisen vuotta metsänhoitoyhdistyksessä työskennellyt Aho on puukaupan sähköistymisestä innoissaan.
”Mitä vähemmän paperinpyöritystä, sen parempi. Tämä on nykyaikaa.”
Kaikki eivät kuitenkaan ole samaa mieltä. Vuosikymmeniä puuta myyneet tai ostaneet henkilöt eivät hevillä totu uuteen systeemiin.
”Tarjousten peräään pitää vielä soitella tietyille ostomiehille”, Aho toteaa.
Ahon kanssa puukauppoja solminut Luvian sahan hankintaesimies Lasse Veteläsuo kuvailee verkkopalvelua kehityskelpoiseksi.
Veteläsuon mukaan vanha sähköpostisysteemi oli siitä hyvä, että leimikon tiedot sai kätevässä paketissa. Verkkopalvelun kautta niitä ei saa koottua yhtä kätevästi.
”Pikkuisen lisätyötä on tullut. Leimikkotietoja pitää nyt kaivella hieman enemmän. Maastoon lähtiessä on enemmän tulostettavaa kuin aikaisemmin.”
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat

