Painorajoituksista riesaa kuljetusyrittäjälle
Viitasaarelainen kuljetusyrittäjä Kimmo Villman allekirjoittaa SKAL ry:n kyselyssä esiin tulleet asiat.
”Se on selvä, että siltojen ja teiden painorajoitukset haittaavat kuljetusyrityksen toimintaa. Rajoitukset estävät varsinkin suurimpien sallittujen ajoneuvoyhdistelmien käytön”, Villman sanoo.
Hänen yrityksellään Kuljetus Villman Oy:llä on toistakymmentä täysperävaunuyhdistelmää, jotka kuljettavat puutavaraa pohjoisessa Keski-Suomessa.
Villman Oy:n autot ovat tuttu näky esimerkiksi Äänekoskella.
”Ajamme Metsä Fibren selluloosatehtaalle mänty- ja koivukuitua.”
Metsä Groupin Äänekosken-tehtaille etelän, lännen ja pohjoisen suunnasta tulija joutuu ylittämään Äänekoskella Häränvirran sillan.
Viime lokakuussa sillalle tuli 36 tonnin painorajoitus ja 18 tonnin telipainorajoitus.
”Rajoitukset eivät pure vain uusien säännösten mukaisiin raskaimpiin kuljetuksiin. Ne rajoittavat osittain myös perinteisiä, 7-akselisella kalustolla tehtäviä kuljetuksia”, Metsä Forestin kuljetuspäällikkö Paavo Iittiläinen kertoo.
Rajoitukset voi välttää kiertoreittejä käyttäen, mutta silloin matka pitenee: Viitasaaren suunnasta 27 kilometriä, Saarijärven suunnasta 17 kilometriä ja Jyväskylän suunnasta viisi kilometriä.
”Häränvirran sillan kiertäminen tietää Metsä Groupille noin 500 000 euron lisäkustannuksia vuodessa”, Iittiläinen arvioi.
ANTTI KANTOLA
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
