Puurallin päästöt selvitettiin – puun korjuu ja kuljetukset tuottavat yhtä suuret päästöt
Metsäteho laski ensi kertaa, kuinka paljon vuotuisista puukuljetuksista syntyy ilmastokuormitusta.
Metsäteollisuuden pyöreän puun rekkakuljetuksissa kului vuonna 2017 dieseliä noin sata miljoonaa litraa. s Kuva: Lari LievonenPuun korjuu, kuljetus tehtaille ja tehdasvastaanotto tuottivat vuonna 2017 Suomessa yhteensä 640 000 hiilidioksidiekvivalenttitonnin päästöt. Määrä vastaa noin yhtä prosenttia koko Suomen saman vuoden kokonaispäästöistä.
Puun korjuu ja kaukokuljetus tuottivat kumpikin yhtä paljon päästöjä, 310 000 tonnia vuodessa. Loppu pikkusiivu kertyi puun vastaanotosta tehtailla. Tiedot selviävät Metsätehon ensi kertaa tekemästä ja tänä syksynä valmistuneesta selvityksestä.
Pyöreän puun kuljetusten osalta valtaosa päästöistä kertyi kumipyöräliikenteestä, jolla myös isot volyymit liikkuvat. Sähköjunalla itse kuljetus oli päästövapaata, mutta päästöt riippuvat siitä, miten sähkö on tuotettu. Jos puu sen sijaan liikkuu raiteilla dieselillä, suhteessa matkaan päästöt lähenivät rekkakuljetuksen tasoa.
Metsätehon selvityksen mukaan raakapuun autokuljetuksissa kului toissa vuonna kaikkiaan 87 miljoonaa tonnia dieseliä. Se vastaa melko tarkkaan sataa miljoonaa litraa dieseliä.
Korjuuketjussa puolestaan määrällisesti eniten päästöjä syntyi uudistushakkuissa, joissa myös korjattua puuta kertyi eniten. Kuutiota kohti laskettu päästömäärä oli suurin ensiharvennuksilla.
Metsätehon erikoistutkijan Pirjo Venäläisen mukaan päästöjen vähentämiseen voidaan vaikuttaa niin kalustolla, suunnittelulla kuin ajotavoilla. Lisäselvityksiäkin tarvitaan.
”Hybridipuoli on ensimmäisiä, mihin täytyy tehdä lisävertailuja. Toinen on digitalisaatio, miten ohjausjärjestelmien avulla voidaan toimia mahdollisimman ympäristöystävällisesti”, Venäläinen sanoo.
”Vaikka ensimmäiset uuden käyttövoiman rekat ovat tulleet, niiden yleistyminen puukuljetuksissa on vielä vuosien päässä.”
Koska tankkiin käyviä biopolttoaineita on rajallisesti, niiden käyttöä kannattaisikin selvityksen mukaan suunnata korjuukalustolle, jolle sähkön hyödyntäminen on vielä kauempana kuin rekkaliikenteessä.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
