
Talvisavotat jatkuvat Lapin ennätyslumisen talven jäljiltä vielä toukokuussa
Paksu lumipeite ja harvinaisen kylmä kevät ovat jatkaneet talvikorjuukautta kuukauden tavallista pidemmäksi.
Kun sohjolumi tamppaantuu korjuukaluston telojen alla ja jäätyy yöpakkasissa, hakkuukeli on parempi kuin keskitalvella. Harvesterin ohjaimissa istuu Joonas Holck. Kuva: Kari Lindholm
”Ennätysluminen talvi paisutti yhtiön polttoainelaskuja”, Konemetsän osakas Jarno Holck sanoo. Kuva: Kari Lindholm”Hakkaamme lähipäivinä talvileimikoita, joista puut tuodaan välivarastoon kesäajokelpoisen tien varteen. En muista, että talvihakkuut olisivat kestäneet milloinkaan näin myöhään”, Metsähallituksen hankintapäällikkö Juha Pyhäjärvi Rovaniemeltä sanoo.
Metsähallituksen korjuuesimiehen Jukka Salmen mukaan väliaikaisen talvitiestön varsilla sijaitsevissa leimikoissa olisi pystytty toimimaan ainakin pari viikkoa normaalia pidempään tänä keväänä, jos kevään kylmyys olisi arvattu etukäteen.
Sodankylän metsänhoitoyhdistyksen aluevastaava Mikko Maijala sanoo, että talvitiestön varsilla sijaitsevista metsänhoitoyhdistyksen hankintapalvelun leimikoista ajettiin puuta välivarastoihin vielä viime viikolla.
”Reilun 10 asteen yöpakkaset mahdollistivat puun kuljetukset jänkien yli vappuun asti. On erittäin harvinaista, että talviteitä on voitu käyttää näin pitkälle kevääseen”, Maijala kertoo.
Rovaniemeläinen Konemetsä Oy hakkaa Metsähallituksen urakassa kolmella koneketjulla. Työn alla on napapiirin tuntumassa Rovaniemen Norvajärvellä sijaitseva valtionmaan leimikko, jossa lumen vahvuus oli maanantaina 70–80 senttimetriä.
”Hakkaamme pohjoisemmilla kohteilla vielä ensi viikolla, Rovaniemellä lopettelemme työt lähipäivinä”, Konemetsän osakas Jarno Holck sanoo.
Paksuluminen talvi lisäsi yhtiön korjuukaluston polttoainekustannuksia 15–20 prosenttia normaalitalveen verrattuna. Polttoaineen hinnan aleneminen on kompensoinut kustannuksia vasta viime viikkoina.
”Taksoihin lisättävät lumilisät eivät riitä. Kun ajokoneella haetaan puuta pitkältä matkalta, siihen kuluu aikaa ja polttoainetta.”
Holck myöntää, että lumen sulaessa hakkuutyömailta paljastuu tavallista pitempiä kantoja.
”Toivotaan, että työn tilaaja ymmärtää poikkeuksellisen lumitilanteen. Hakkuukoneen koura ei ole aina päässyt puiden tyvelle.”
Ajokoneen kuljettaja Pauli Ylisuvanto Rovaniemeltä muistelee, että hän on viimeksi nähnyt yhtä paljon lunta vapun jälkeen keväällä 1984–85.
Ylisuvanto toteaa, että vaikeakulkuisen talven jälkeen puunajokeli on nyt vasta parhaimmillaan, kun sohjolumi tamppaantuu kovaksi telojen alla.
”Pehmeille paikoille on puitu latvuksia ja oksia estämään koneen painumista lumen alla olevaan sulaan maahan.”
Juha Pyhäjärvi arvioi, että kelirikkokausi alkaa Lapissa jo lähipäivinä, kun yöpakkaset hellittävät.
Suuri lumimäärä synnyttää sulaessaan tavallista enemmän metsätiestön runkoa heikentäviä sulamisvesiä. Metsäteillä ajamista on syytä välttää tiestön vaurioriskin takia kesäkuun alkuun saakka.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
