Mainonnan kasvusta vain murusia paperimedialle
Mainonta kasvaa maailmanlaajuisesti tänä vuonna nopeaa, jopa 5 prosentin vuosivauhtia, kertoo Foex.
Mainontabudjetteja paisuttavat samalle vuodelle osuvat Yhdysvaltain presidentinvaalit, jalkapallon Euroopan-mestaruuskisat ja kesäolympialaiset.
Aiemmin suurtapahtumat ovat lisänneet painopaperien kysyntää, mutta nyt rahat näyttävät valuvan muualle kuin sanoma- ja aikakauslehtiin.
Varsinkin sanomalehtipaperin kysyntä jatkaa laskuaan Euroopassa. Aikakauslehtipaperin alamäkeä kompensoi kehittyvissä maissa yhä nopeasti kasvava suoramarkkinointi ja aikakauslehtimainonta.
Sellua tuotetaan tällä hetkellä enemmän kuin paperin- ja kartongintuotannossa tarvitaan. Sekä havu- että lehtisellun varastot satamissa ja tuottajilla ovat kasvussa.
Molempien sellulajien tonnihinnat jatkoivat viime viikolla laskuaan. Havusellu halpeni Euroopassa 8,44 euroa tonnilta ja lehtisellu 11,40 euroa.
Kiinasta kantautuu ristiriitaisia viestejä. Maan heikentyneen viennin odotetaan vähentävän pakkausmateriaalien ja sitä kautta myös sellun kysyntää. Siitä huolimatta elokuussa havusellua ostettiin vilkkaasti ja hinta oli nousussa.
HENRIK SCHÄFER
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
