Mopomyynti keulii, saha- ja kelkkakauppa sakkaa, ”päässä on kypärä ja kasvojen edessä visiiri"
Koronan takia lisääntynyt vapaa-aika kasvattaa pienkoneiden kysyntää.
”Metsänhoitokauden lähestyminen ja lisääntynyt vapaa-aika näkyy sahamyynnin piristymisenä. Meidän toimialalla talouden nousut ja laskut näkyvät viiveellä”, sanoo pienkonekauppias Ilkka Korteniemi Rovaniemeltä. Kuva: Kari LindholmVaikka useat kaupan alat ovat jääneet maaliskuun alusta tömistelleen koronaviruksen jalkoihin, pienkonekauppa porskuttaa alavireisen lumettoman talven jälkeen lähes entiseen malliin.
Syynä tähän on kansalaisten vapaa-ajan lisääntyminen esimerkiksi lomautusten takia.
”Lähiajan näkymä on, että kuluttajakäyttöön tarkoitettujen laitteiden kysyntä säilynee kohtuullisena lisääntyneen vapaa-ajan ja kotonaolon takia”, Teknisen Kaupan Liiton pienkone- ja työkalujaoston puheenjohtaja Jan Sucksdorff kertoo.
Kaksipyöräisten myynti on sujunut alkuvuonna hyvin. Koronaa painavampi tekijä ajohalujen kasvuun oli eteläisen Suomen lumeton talvi.
”Mopomyynti kasvoi peräti 20 prosenttia, mutta moottoripyörien myynti laski vuoden alusta 0,6 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan”, Teknisen Kaupan Liiton maastoajoneuvojaoston puheenjohtaja Riku Vaahtera sanoo.
Vaahtera työskentelee Yamaha Motor Europen Suomen sivuliikkeen myyntipäällikkönä. Hän toteaa, ettei koronaepidemia ei juurikaan vaikuttanut maahantuojan omaan toimintaan, mutta myöntää, etteivät jälleenmyyjät ole selvinneet yhtä vähällä.
”Moni iäkkäämpi asiakas liikkuu nyt paljon vähemmän kuin ennen koronaa. Se heijastuu laitteiden myyntiin.”
Kaksipyöräisten suosiota korona-aikana selittää myös se, että niillä ajetaan useimmiten yksin.
”Päässä on kypärä ja kasvojen edessä visiiri. Lisäksi ihmisillä on tarve liikkua. Kun ulkomaille ei päästä, sitten pysytään kotimaassa ja ajetaan enemmän.”
Moottorikelkkojen ja ATV-laitteiden (mönkijöiden) rekisteröinnit putosivat tammi–huhtikuussa noin 33 prosenttia viimevuotiseen verrattuna.
Syy löytyy eteläisen Suomen lumettomasta talvesta: kelkkoja ei tarvittu sen enempää kuin lumenpuskukalustoakaan.
”Kun korona tuli päälle, se pudotti tuotteiden kysyntää. Lanseerasimme kampanjoita ja tuimme jälleenmyyjiä. Nyt olemme tuoteryhmästä riippuen joko samalla tasolla kuin viime vuonna tähän aikaan tai pari prosenttia edellä”, BRP Finland Oy:n kelkkatehtaan johtaja Valto Ristimella Rovaniemeltä kertoo.
BRP:n kelkkojen kokoonpano kärsii tällä hetkellä ulkomaisten tavarantoimittajien seisokeista johtuvasta komponenttipulasta, joka on pakottanut tavallista pitempiin lomautuksiin Rovaniemellä.
Kelkkatuotannon aloitus siirtyy parilla kuukaudella eli keväästä kesälle. Mönkijätuotannossa selvittiin parin viikon lomautuksilla.
Suomen suurimpiin moottorikelkkojen jälleenmyyjiin lukeutuvan rovaniemeläisen Koneliike Korteniemen liikevaihto on säilynyt koronaepidemiasta huolimatta lähes ennallaan.
”Merkittävin pudotus yrityspuolen myynnissä näkyy lappilaisten matkailuyritysten kelkkahankinnoissa. Yksityisten kelkkaostot ovat säilyneet lähes entisellään, vaikka kevään ennakkomyyntikampanja alkoi maaliskuun puolivälissä juuri, kun maata ruvettiin sulkemaan”, kauppias Ilkka Korteniemi kertoo.
Vaikka koronan aiheuttamat lomautukset ja etätyöt näkyvät Korteniemen myymälässä sahakaupan piristymisenä, on sahojen myynti valtakunnan tasolla notkahtanut.
Kappalemääräinen sahamyynti laahaa kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä yhdeksän prosenttia viime vuodesta. Tästä huolimatta myynnin arvo on pysytellyt viime vuoden lukemissa.
Akkukäyttöisten sahojen myynti räjähti kasvuun moottorikäyttöisten sahojen kustannuksella. Alkuvuodesta myytiin erityisesti 18 voltin laitteita, kasvua tuli 40 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.
Akkusahojen myynti on lähes kaksinkertaistunut vuodesta 2017. Viime vuonna uusia akkusahoja myytiin 15 882, kun kaikkien sahatyyppien kokonaismyynti oli 78 531.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
