Metla kerää kyselyllä tietoa puukaupan kehittämiseen
Metsäntutkimuslaitos (Metla) lähettää lähipäivinä internetkyselyn noin 3 500 puumarkkinoiden toimijalle. Tavoite on löytää keinoja puumarkkinoiden kehittämiseen.
Metla sai toimeksiannon työhön maa- ja metsätalousministeriön (MMM) puumarkkinatyöryhmältä.
Kysely kartoittaa puunostajien, myyjien sekä tutkimus- ja neuvontaorganisaatioiden kokemuksia puukaupan hyvistä käytännöistä, ongelmista ja kehittämiskohteista.
Tutkija Eero Mikkola sanoo, että hankkeessa haetaan myös puukaupassa hyvin toimiviksi osoittautuneita menetelmiä. Niihin ei saa koskea. Levitys nykyistä laajempaan käyttöön sen sijaan olisi hyväksi.
Tutkimuksen pohjaksi on jo haastateltu metsänomistajia ja puunostajia. Tuloksia on käytetty piakkoin sähköpostitettavan kyselyn laadintaan.
Mikkolan arvioi kyselyyn vastaamisen vievän 10–15 minuuttia, hän toivoo hyvää vastausprosenttia. Tulokset julkistetaan ja niistä keskustellaan jo 24.4.2012 järjestettävässä julkisuudelta suljetussa seminaarissa.
Suomen metsäteollisuuden puuhuolto pohjautuu kotimaiseen puuhun, jonka merkitys on korostunut puuntuonnin vähetessä.
Pääosa kotimaan puusta hakataan yksityismetsissä.
Puumarkkinoiden toimivuus on teollisuuden puuhuollon, yksityismetsänomistajien kantorahatulojen sekä koko metsäalan kannalta avainasemassa, Metla korostaa.
Moni työryhmä on pohtinut puukauppaa. Keskustelua on käyty myös sähköisestä puukauppapaikasta, tilusjärjestelyistä ja metsän vuokrauksesta.
Käytännön toimijoiden näkemykset ovat tärkeitä nyt, kun pohditaan eri kehittämistoimien toteutettavuutta ja vaikutuksia.
JUHA AALTOILA
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
