SKAL: Ammattidieselin valmistelu aloitettava välittömästi – etenkin tavaraliikenteen siirtymä fossiilittomaan polttoaineeseen on hidas
Ammattidiesel on paras keino nousevien logistiikkakustannusten kompensointiin, arvioi SKAL.
Etenkin kuljetusliikenteen siirtymä pois fossiilisista polttoaineista on hidas, SKAL arvioi. Kuva: Kimmo HaimiPäästökaupan aiheuttama lisäkustannus logistiikkaan on kompensoitava täysimääräisesti, vaatii Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry. SKALin mukaan paras keino siihen on ammattidiesel.
”Otettiinpa päästökauppa käyttöön vuonna 2027 tai 2031, tulee siitä aiheutuvat kustannukset kompensoida täysimääräisesti ammattiliikenteelle. Kummassakin tapauksessa tulee ammattidieselin valmistelu käynnistää välittömästi, jotta järjestelmä on valmiina päästökaupan alkaessa”, toteaa SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala tiedotteessa.
Kujala kertoo, että valtiovarainministeriö valmisteli lakiluonnoksen ammattidieselin käyttöönotosta vuoden 2022, mutta lakiesitystä ei annettu.
SKALin mukaan päästökaupasta ja sosaalirahastosta tulevasta rahasta merkittävä osa on suunniteltu käytettäväksi toimiin, joilla vähennetään raskaan tieliikenteen päästöjä.
”Epävarmuutta lisää myös päästökaupan liiallista hinnannousua varten rakennetut toimenpiteet, joilla vapautetaan ylimääräisiä päästöoikeuksia. Kukaan ei pysty antamaan yksinkertaista näkemystä siitä, miten päästökauppa tulisi kirjata kansalliseen lainsäädäntöön Suomen logistinen kilpailukyky turvaten”, sanoo SKALin logistiikkajohtaja Pekka Aaltonen.
”Meidän tulee huolehtia sekä kansallisesta kilpailukyvystä että kuljetus- ja logistiikka-alan kannattavista toimintaedellytyksistä myös siirtymävaiheessa.” Pekka Aaltonen
Tavoitteet fossiilisista polttoaineista luopumiseksi eivät toteudu pelkästään nykyisenkaltaisen kuljetuskaluston energiatehokkuutta parantamalla, SKAL toteaa. Päätöksiä tehdessä olisikin huomioitava, millaisia vaihtoehtoja fossiilisille polttoaineille on.
”Käyttövoimasiirtymässä on oltava realismia. Vaikka siirtymävaihe on alkanut kaikessa liikenteessä, on prosessi erityisesti tavaraliikenteessä hidas. Meidän tulee huolehtia sekä kansallisesta kilpailukyvystä että kuljetus- ja logistiikka-alan kannattavista toimintaedellytyksistä myös siirtymävaiheessa”, Aaltonen sanoo.
EU:n päästökauppadirektiivi vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä liikenteessä. Direktiivi on vietävä kansalliseen lainsäädäntöön kesäkuun lopussa ja hallitus tekee asiasta esityksen kevään aikana. SKALin mukaan vuonna 2027 tai 2031 alkava päästökauppa nostaa dieselin hintaa arviolta 11 senttiä litralta.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat






