
SKAL kiittää polttoaineveron alentamista ja tiehankkeiden rivakkaa käynnistämistä: ”Toivottavasti vauhdittaa myös rakennusalaa”
Hallitus laittaa tiehankkeita käyntiin rivakasti. Korjausvelan kasvun pysäyttäminen edellyttäisi vuosittain 4 000 tiekilometrin päällystämistä, SKAL muistuttaa.
Isokyröläinen Mari Kujanpää tankkasi autoaan Isossakyrössä maanantaina. Hän ei usko puheisiin polttoaineen hinnan laskusta. ”Tuskinpa se suuresti laskee.” Kuva: Johannes TervoSuomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kiittää hallitusta polttoaineveron alentamisesta.
Hallitus päätti budjettiriihessä tukea suomalaisten ostovoimaa laskemalla polttoaineveroa.
”Olemme tyytyväisiä, että hallitus on linjannut, ettei liikennepolttoaineiden hinta nouse hallituksen omien toimenpiteiden takia. Nyt polttoaineveroa alennetaan ja myös jakeluvelvoitteen taso pidetään aiemmin päätettyä matalampana”, kiittää SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Liikennepolttoaineiden valmisteveroa alennetaan ensi vuoden alusta. Valmisteverotuotot alenevat vajaalla 170 miljoonalla eurolla.
Lisäksi polttoaineveron CO2-komponenttia lasketaan myöhemmin hallituskaudella 100 miljoonalla eurolla.
Lausunnoilla on jo ollut kaksi lakiesitystä: jakeluvelvoitteen alentaminen aiemmasta ja polttoaineveron alennus.
SKAL arvioi, että näiden esitysluonnosten vaikutukset dieselin hintaan 2024 tuovat noin 20 sentin vero- ja hintavaikutuksen.
”Nämä logistista kilpailukykyämme parantavat muutokset ovat tärkeitä”, Kujala sanoo.
SKAL kiittää myös tiehankkeiden rivakkaa käynnistystä.
Vaalikaudelle korjausvelan purkamiseen eli jo rapistuneiden teiden kunnostukseen päätetystä reilusta puolesta miljardista osoitetaan 250 miljoonaa euroa jo ensi vuodelle.
Sillä ei vielä päällystetä tarvittavia 4 000 tiekilometriä, mutta se on askel oikeaan suuntaan, arvioi SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto.
Korjausvelan kasvun pysäyttäminen edellyttäisi vuosittain 4 000 tiekilometrin päällystämistä.
”Oli toivomamme päätös, että korjausvelkapaketin varoja käytetään nyt etupainotteisesti. Tämä sopii myös suhdannetilanteeseen ja toivottavasti vauhdittaa myös rakennusalaa”, sanoo Ylälehto.
Kuljetusbarometrin mukaan peräti 82 prosenttia kuljetusyrityksistä kokee tieverkon jatkavan rapistumistaan.
Tieverkon korjausvelan määrä on jo 2,4 miljardia euroa, Ylälehto sanoo. Sen verran siis tarvittaisiin, jotta tiestö olisi liikennöitävässä kunnossa.
Perusinfrahankkeiden lisäksi SKAL kiittää 10 miljoonan euron valtuutta julkisen liikennesähkön ja -kaasun lataus- ja tankkausinfrastruktuurin edistämiseen.
Budjettiriihessä linjattiin muun muassa seuraavista tiehankkeista:
Pietarsaaren satamatielle (Kt68 välillä Edsevö-Pietarsaari) 7,5 miljoonaa euroa, Vt 4 Leivonmäen pohjoispuolella, Joutsa-hankkeeseen 14 miljoonaa euroa; Vt 4 Oravasaaren eritasoliittymä, Jyväskylä-hankkeeseen 7 miljoonaa euroa; Vt 9 Lievestuoreen kohtaan 30 miljoonan euron valtuus.
Kiireellisesti edistettäviä suunnittelukohtia ovat E18 Turun kehätie välillä Naantali–Raisio (2024, osittainen toteutus määrärahavarauksen puitteissa), Mt 180 välillä Kurkela–Kuusisto (2024), Vt 5 Leppävirta–Kuopio (2024), Vt 8 Edsevö–Lepplax (2024), Vt 8 Ytterjepon eritasoristeys (2025), Vt 4 Vestomäen kohdalla (2025), Vt 4 Palokan kohdalla (2024) ja Mt 642 Äänekosken silta (2024).
Vuoden 2023 toisessa lisätalousarvioesityksessä liikennehankkeisiin ehdotetaan 13 miljoonan euron lisäystä esimerkiksi huonokuntoisten siltojen uusimiseen ja korjaamiseen sekä 4,6 miljoonaa euroa vt 3 Hirvas–Rovaniemi–Vikajärvi-hankkeen suunnitteluun.
- Osaston luetuimmat






