Raskaat rekat rasittavat teitä
Yksityisteiden tiekunnat ovat huolissaan puurekkojen painon kasvattamisesta. Nykyistä suuremmat puukuormat rasittavat teitä, jotka ovat jo nyt kovilla.
”Ajoneuvojen suurimpien painojen ja mittojen radikaali nostaminen täytyy ottaa huomioon tienpidossa ja sen rahoituksessa. Muuten tiet ja niiden sillat murenevat käsiin”, varoittaa Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja.
Vireillä olevan asetusmuutoksen mukaan raskaiden ajoneuvojen suurin sallittu kokonaispaino voi nykyisen 60 tonnin sijasta olla 76 tonnia. Muutos parantaa kuljetusten kilpailukykyä.
”Elinkeinoelämän hyötyä ei saa maksattaa yksityisteiden tienpitäjillä eikä sillä, että valtion maanteiden entuudestaankin rapistuva kunto suorastaan romahtaa”, painottaa Rahja.
Tieyhdistys vaatii, että maanteiden rahoituksen tasoa nostetaan, jotta heikkokuntoisia siltoja ja päällysteitä voidaan korjata. Päätös tulee tehdä samaan aikaan kuin päätetään rekkapainoista.
Mittojen nostosta aiheutuvat kustannukset on arvioitu lähes sataan miljoonaan euroon.
”Kiusallista on, että tuota suurempi tienpidon rahoitusvaje on jo entuudestaan olemassa, mikä näkyi vaikkapa viime kesänä päällysteiden surkeassa kunnossa.”
Rahjan mukaan yksityisteiden valtionavustusta tulee nostaa asetusmuutoksen takia 20 miljoonaa euroa vuodessa ja suunnata raha nimenomaan siltojen ja isojen rumpujen korjaamisiin, että ne kantaisivat uudet jättirekat.
MT
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
