Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Nokka-koneiden uusi valmistaja hakee kilpailukykyä tehokkaammasta tuotannosta

    Nokan asiakaskunta muodostuu pääosin maatilatalousyrittäjistä.
    Nokan asiakaskunta muodostuu pääosin maatilatalousyrittäjistä. Kuva: Petteri Kivimäki

    Kun heinäkuussa 2017 konkurssiin menneen Nokka Oy:n toimintaa jatkanut Nokka Europe Oy perustettiin, laadittiin strategiasuunnitelma kovassa hintakilpailukentässä ajatuksella "Mitä tehdään toisin".

    Käytännössä tarkoitus oli siirtää heti kaikki komponenttien ja moduleitten valmistus korkean tuotantoteknologian omaaville sopimusvalmistajille siten, että Nokka Europella on vain tuotehallinta, tuotekehitys ja kokoonpanolinja valmiiksi maalatuille osille. Tällä tavoiteltiin kustannustehokasta valmistusta.

    ”Emme onnistuneet löytämään metsävaunujen rungolle ja osille valmistajaa ja jouduimme valmistamaan ne itse isoissa vuokratiloissa tuplamäärällä henkilöstöä", Nokka-tuotteiden myynnistä vastaava Lassi Pesonen kertaa.

    Yhteistyö HT Laser Oy:n kanssa käynnistyi keväällä 2018 kuormainten osalta.

    ”Siinä päästiinkin hyvään vauhtiin, kun sieltä alettiin saamaan leikkeitten sijaan valmiita kuormaimen puomien osia."

    Toimitilojen ja metsävaunujen omavalmistuksen kustannukset olivat kuitenkin kestämättömät eikä strategian toteutuminen niiden osalta ollut näköpiirissä. Osakkailla ei ollut uskoa jatkoon eikä heiltä tarvittavaa lisärahoitusta saatu – aika loppui kesken.

    Olemme kokenut konepajavalmistaja ja tottuneet kovaan hintakilpailuun.

    Lopulta HT Enerco Oy katsoi, että HT Laserilla on mahdollisuudet toteuttaa kustannustehokas Nokan valmistus ja liittää se tuotteena omien liiketoimintojensa yhteyteen. Näin syntyi päätös ostaa konkurssipesältä omaisuuserien tuoteoikeudet ja vaihto-omaisuus ja jatkaa Nokka-brändin valmistusta astetta paremmalla liiketoimintamallilla kuin mitä Nokka Europe oli suunnitellut.

    ”Me uskomme pärjäävämme, koska olemme kokenut konepajavalmistaja ja tottuneet kovaan hintakilpailuun", HT Enercon ja HT Laserin omistaja ja perustaja Hannu Teiskonen toteaa.

    Teiskonen toimi Nokka-yhtiöiden Tume Oy:n toimitusjohtajana ennen yrittäjäksi ryhtymistään, joten tuntuma taloon ja tuotteisiin oli olemassa.

    Kokenut valmistaja on pystynyt puristamaan tuotteen läpimenoajan minimiin, etenkin kun kokoonpano on saman katon alla.

    Myyntijohtaja Lassi Pesonen esittelee laserleikattuja ja hitsattuja Nokka-koneiden osia.
    Myyntijohtaja Lassi Pesonen esittelee laserleikattuja ja hitsattuja Nokka-koneiden osia. Kuva: Petteri Kivimäki

    Vaikka tuotantoprosessi on nyt saatu tehokkaaksi, on kilpailutilanne edelleen kova. Merkittävimpien kotimaisten kilpailijoiden kanssa tilanne on selkeä, kun tuote- ja markkinapainotukset ovat hiukan eriävät.

    Kesla on vahvassa yhteistyössä Valtran kanssa. Kronos panostaa urakointipuolelle sekä räätälöinteihin. Farmi-Forest on taasen orientoitunut vahvasti vientimarkkinoille. Nokan vahvuus ovat volyymituotteet niin koti- kuin ulkomailla sekä vahva kanta. Suomalaiset valmistajat eivät kilpaile verisesti hinnoilla, vaan tuotteilla, ominaisuuksilla ja palveluilla. Suurin hintapaine sen sijaan tulee baltialaisvalmistajien taholta.

    ”Konepajateollisuus on saanut Baltiassa sekä EU- että kansallista tukea. Tämän sekä edullisempien työvoimakustannusten takia he ottivat kustannusloikan ja tulivat Suomen markkinoille 4–5 vuotta sitten noin 20 prosenttia edullisemmilla hinnoilla,” Lassi Pesonen taustoittaa.

    Ero on kuitenkin hänen mukaansa kaventumassa, sillä kustannustaso on alkanut nousta Baltiassa.

    Hän korostaa, että kilpailukyky muodostuu monesta eri palasesta. Toimivat jälkimarkkinat sekä lähellä oleva tuttu, asiantunteva asiakaspalvelu ovat merkittäviä kilpailutekijöitä.

    ”Nokka-tuotteiden vahvuus on nimenomaan jälkimarkkinaosaaminen sekä asiakaspalvelu. Meillä on puhelimet sitä varten, että niihin vastataan. Asiakkaille on tärkeätä, että investoinnille saa tukea ja palveluita", Pesonen alleviivaa. Jatkossa kehityskohteena on verkkokauppa.

    Maaseudun rakennemuutos näkyy myös Nokan asiakaskunnassa, joka muodostuu pääosin maatilatalousyrittäjistä. Moni on siirtynyt itse maataloudesta puhtaasti metsätalouden pariin.

    Pesonen jaottelee suomalaiset asiakkaat kahteen linjaan. Metsätalousyrittäjä varustelee koneensa kattavasti hakien tätä kautta lisää tehoja. Toinen vahva asiakasprofiili on niin sanottu isäntälinjan asiakas, joka tekee vielä paljon hankintahakkuita.

    Vaikka suomalaisen asiakkaan mieltymykset ovat periaatteessa olleet samanlaiset jo kauan, vievät kotimarkkinat tuotekehitystä hyvin eteenpäin. ”Suomalainen asiakas haluaa aina parempaa.”

    Mönkijäsovitteisten työkoneiden markkinoiden koko on noin 100 kappaletta. Tästä kakusta kilpailevat Nokan lisäksi pari ruotsalaista toimijaa. Nokka on löytänyt kumppaniksi BRP:n.

    Pesosen mukaan tyypillinen mönkijän ja siihen kuormaimella varustetun perävaunun hankkiva asiakas on yli 60-vuotias metsäomistaja. Myynti keskittyy huhti-kesäkuun välille.

  • Metsäpalvelu

    Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.