Robottirekalla on nyt kuusi aistia – Stora Enson testiajoissa saatu hyviä tuloksia: "Auto tekee oikeita asioita oikeissa paikoissa"
Auton testauksessa turvallisuus on ykkösasia, korostaa Stora Enson puunhankinnan operaatiojohtaja Lauri Kuusisto.
Stora Enson Uimaharjun tehdasalueella sahan ja sellutehtaan välillä liikennöivän automaattisen kuorma-auton suurin nopeus on 20 kilometriä tunnissa. Kuva on otettu viime vuoden maaliskuussa. Kuva: Lari LievonenStora Enso aloitti automaattisesti ajavan kuorma-auton testikäytön havupuuhakkeen kuljetuksissa Uimaharjun tehtaalla Joensuussa vuosi sitten.
Ilman kuljettajaa liikkuvan ajoneuvon avulla selvitetään, paljonko automatisoiduilla kuljetuksilla voidaan vähentää päästöjä ja parantaa turvallisuutta.
"Testaaminen on sujunut hyvin, ja auto tekee oikeita asioita oikeissa paikoissa. Testin piti kestää vuoden verran, mutta päätimme jatkaa testausta, jotta saamme kattavammin kokemusta auton toimivuudesta eri vuodenaikoina”, kertoo operaatiojohtaja Lauri Kuusisto Stora Enson tiedotteessa.
”Automaattisen kuorma-auton käyttö on lisännyt huomattavasti turvallisuutta tehdasalueella erityisesti hakekasojen ja varastojen läheisyydessä. Lisäksi automatiikan avulla on vähennetty päästöjä."
Auton kuusi aistia mahdollistavat Kuusiston mukaan sen turvallisen liikkumisen tehdasalueella.
Laserskanneri eli lidar mittaa auton ympärillä olevaa vapaata tilaa ja muodostaa kolmiulotteista tietoa esteistä auton järjestelmälle. Lumisade tai sankka sumu voivat vaikuttaa lidarin havaintokykyyn.
Tutka mittaa auton ympärillä olevaa vapaata tilaa kaksiulotteisesti. Tutka ei havaitse yksityiskohtia toisin kuin laser, mutta sääolosuhteet eivät puolestaan vaikuta tutkan toimintaan.
Lämpökamera havaitsee lämmönlähteet ympärillään, esimerkiksi ihmisen tai auton.
Äänentunnistin tunnistaa sille opetettuja ääniä kuten paloauton sireenin tai ihmisen avunhuudon. Auto voidaan asettaa pysähtymään tai hidastamaan vauhtiaan, kun se kuulee tietyn äänen.
Radiotaajuuslähetintä hyödynnetään siten, että tehdasalueella kulkevilla on mukanaan pieni kortti, jonka autossa oleva RFID-lukija tunnistaa. Auto voidaan asettaa pysähtymään, kun RFID-tägi havaitaan auton ajoreitillä tai sen lähettyvillä.
Kameran välittämästä liikkuvasta kuvasta on suurin hyöty etäohjauksessa, kun etäohjaamossa työskentelevä kuljettaja voi tehdä päätöksiä näkemänsä livekuvan sekä muun autolta saatavan anturitiedon perusteella. Kamera ei kuitenkaan ole varsinainen turvallisuuslaite.
Auton testauksessa turvallisuus on ykkösasia, Kuusisto korostaa.
Koekäytön alkuvaiheessa autossa on ollut kuljettaja valvomassa testin sujumista. Myöhemmin tänä vuonna auton kulkua on tarkoitus valvoa etäyhteydellä kulkuneuvon ulkopuolelta.
Etävalvomoon siirtyvän kuljettajan työergonomia parantuu. Automaattisen kuorma-auton odotetaan pienentävän päästöjä automatiikan optimoidessa moottorinkäyntiä ja reittivalintaa. Vähentyvä polttoainekulutus tuo myös taloudellisia säästöjä.
Automaattisesti ajavan auton testaus on Stora Enson ja hakekuljetuksia operoivan Mantsinen Groupin yhteishanke.
Ajoneuvon älykkään ohjausjärjestelmän ja varustelun toimittaa Cargotec-konsernin Hiab, joka on kehittänyt järjestelmää yhdessä VTT:n kanssa.
Turvallisuustyössä on mukana myös InnoTrafik ja VTT. Nokian Renkaat on mukana hankkeessa testaamassa älyrenkaita.
Testi jatkuu tämän vuoden syksyyn asti.
Lue lisää:
Katso video – Itseään ajava robottirekka siirtää haketta Stora Enson Uimaharjun tehdasalueella
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
