KOMMENTTI Kummallista riskibisnestä
Puuterminaalin rakentaminen Parikkalaan vaikuttaa järjettömältä.
Kannattaako kunnan haaskata lähes 600 000 euroa siihen, että raja-aseman statusta nostetaan? Hankkeesta tuntuu hyötyvän lähinnä punkaharjulainen Kuljetus Oy Sääminki, joka on onnistunut junailemaan itsensä kentän ainoaksi vuokralaiseksi.
Jos hyvin käy, Venäjän-puuta alkaa virrata välivarastoon ja Kuljetus Sääminki onnistuu viemään sitä eteenpäin sahoille tai tehtaille tai minne sitten viekään.
Tai ehkä tarkoitus onkin, että välivarastoon tuodaan venäläistä jätepuuta, jota Parikkalan kunnan lämpölaitokset voivat polttaa halvalla?
Niin tai näin, jos yritys maksaa vuokransa ajallaan, välivarasto siirtyy aikanaan Parikkalan kunnalta kuljetusyrityksen nimiin.
Mikäli puun tuonti Parikkalan kautta kasvaa, liikenne raja-asemalla lisääntyy ja raja-aseman avaamista henkilöliikenteelle aletaan ehkä puoltaa Moskovassa. Sen seurauksena Parikkalaan saattaa tulla venäläisiä turisteja, jotka puolestaan tuovat kuntaan rahaa.
Epäonnistumisen vaara on kuitenkin suuri. Ehkä puun tuonti ei lisäännykään, ehkä rajaa ei avatakaan henkilöliikenteelle, ehkä välivaraston käyttöönotto ei työllistäkään kuntalaisia.
Siinä tapauksessa Parikkala heittää iloisen tukun veronmaksajien rahoja hukkaan.
HELI VIRTANEN
Kannattaako kunnan
haaskata lähes 600 000 euroa
siihen, että raja-
aseman statusta nostetaan?
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
