Materiaalista riippumattomatekomerkit parhaita
Ympäristöarvojen hyödyntäminen puutuotealan markkinoinnissa on vaikeaa. Tuotteiden valmistajat, jatkojalostajat ja ostajat tarkastelevat ympäristöarvoja ja -suorituskykyä eri näkökulmista.
Metsäntutkimuslaitoksen yhteispohjoismaiseen tutkimukseen vastanneet puutuotealan yrittäjät pitävät koko puun hankintaketjun sertifiointia tärkeänä.
Ympäristömerkkeihin haluttaisiin sisällyttää myös muita ympäristöasioita kuten kierrätettävyyttä tai yhteiskunnallisia vaikutuksia.
Yritysten näkökulmasta kuluttajille, teollisuudelle tai sijoittajille suunnatut, materiaalista riippumattomat ympäristömerkit ovat tehokkaimpia. Niiden käyttö on kannattavaa, jos se tuo kestäviä kilpailuetuja yritykselle tai sen tuotteelle.
Ympäristömerkeistä parhaiten tunnettiin kyselyyn vastanneissa yrityksissä kestävän metsänhoidon sertifikaatit, ympäristöjohtamisen järjestelmät ja Joutsenmerkki.
Puutuoteteollisuudessa ympäristömerkeillä tarkoitetaan usein vain kestävään metsänhoitoon ja alkuperään liittyvää PEFC-merkkiä.
Ongelmana on, että kuluttajat eivät aina ymmärrä kestävän metsänhoidon tavoitteita. Ostaja ei voi myöskään vertailla merkin avulla puutuotteita muihin kilpaileviin tuotteisiin.
Yritysten mukaan kuluttajien valveutuneisuus ympäristöasioissa on heikkoa.
Myös omistajat ja sijoittajat ovat vain harvoin kiinnostuneet ympäristöviestinnästä. Sen sijaan yritysasiakkaat ja julkinen sektori vaativat useammin ympäristösuorituskyvyn todentamista.
Vaikka nykyisiä ympäristömerkkejä käytetäänkin viestinnässä, niihin haluttaisiin sisällyttää myös muita ympäristöasioita kuten tuotteiden kierrätettävyyttä.
Yrityshaastattelujen perusteella metsänhoidon ekomerkkejä pidettiin yleisesti pakollisena vaatimuksena yritysten välisessä kaupassa, erityisesti vientimarkkinoilla.
Myös ympäristöjohtamisen sertifikaatit ovat tärkeitä vientimarkkinoilla.
Vihreän rakentamisen sertifikaatit on otettu käyttöön vasta suurissa rakennusyrityksissä. Niiden hyödyllisyydestä ei vielä olla vakuuttuneita.
Elinkaarilaskentaa, mukaan lukien ympäristöselosteet, ei juuri käytetä yrityksissä. Yritykset näkivät ne lupaavina mahdollisuuksina. MT
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
