Ammattidiesel saa peukut puolueilta, mutta sen valmistelu venyy
Sahateollisuudella huolta logistiikasta ja tukin hinnasta.
Hallitus valmistelee kuljetuskustannuksia kohtuullistavan ammattidieselin käyttöönottoa. Kuva: Markku VuorikariAmmattidiesel sai puolueiden kannatuksen Sahateollisuuden Vaikuttajapäivän paneelissa tiistaina. Päätös siitä jää silti seuraavalle hallitukselle.
Sahateollisuuden suurimmat huolet liittyivät tukin saatavuuteen ja sahojen kilpailukykyä syövään kuljetuskustannusten nousuun. Sahat toivoivat tulevalta hallitukselta lupausta, ettei se nosta teollisuuden ja logistiikan kustannuksia.
”Liikenteen tänne ja täältä pois pitää toimia. Myös alempi tieverkosto on pidettävä kunnossa metsäteollisuuden kuljetusten takia”, vaati Sahateollisuuden väistyvä toimitusjohtaja Kai Merivuori.
Polttoaineiden hinnan nousu on ollut sahoille myrkkyä. Jokainen 10 sentin korotus litrahintoihin on nostanut sahojen kustannuksia 11 miljoonalla eurolla.
Myös kuljetusyritykset ovat olleet kovilla. Ne ovat vaatineet ammattidieselin käyttöönottoa. Se tarkoittaa kuorma-autoille tankatuista litroista maksettavaa veronpalautusta, mikä alentaisi yritysten kustannuksia ja ylläpitäisi kilpailukykyä.
Ammattidiesel sai yksimielisen kannatuksen tilaisuuteen osallistuneiden eduskuntaryhmien puheenjohtajien paneelilta.
Kokoomuksen Kai Mykkänen totesi hallituksen vitkastelleen asiassa. Puolue olisi valmis ottamaan ammattidieselin käyttöön heti ensivuoden alusta.
Myös sosialidemokraattien Antti Lindtman peukitti ammattidieselin puolesta. Se pitäisi teollisuuden logistiikkakustannukset kohtuullisina.
Perussuomalaisten Lulu Ranne kannatti hänkin ammattidieseliä. Samalla hän kaipasi joustoa liikenteen sähköistämistavoitteisiin, joita hän piti epärealistisina.
”Etenkin raskaan liikenteen siirtyminen sähköön on vaikeaa”, Ranne muistutti.
Keskustan Eeva Kalli kertoi, että hallitus valmistelee ammattidieselin käyttöönottoa.
”Sitä ei kuitenkaan saada voimaan tämän hallituksen aikana. Valmistelu etenee kuitenkin siihen malliin, että seuraava hallitus voi päättää siitä ensitöinään”, Kalli totesi.
Toiminnanjohtaja Kari Palojärvi Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:stä pelkäsi, että kuljetusten tilaajat niistävät ammattidieselin tuoman hyödyn välittömästi itselleen taksoja laskemalla. Se pitäisi jotenkin estää.
Poliitikkopaneeli otti kantaa myös tukin riittävyyteen. Mykkänen toivoi pidempiä kiertoaikoja, mikä toisi tarjolle järeämpiä puita. Hän arveli hakkeen polttamisen nousevan ongelmaksi.
Lindtman näki hiilikompensaatioissa uhkakuvia.
”Tässä voi käydä niin, että saastuttavat kiinalaiset terästehtaat alkavat kompensoida toimiaan suomalaismetsillä. Siitä kärsisivät sahat ja työllisyys ja se vähentäisi yhteiskunnan vaurautta”, Lindtman varoitti.
Kalli nosti esiin metsänomistajien motivoinnin metsien hoitamiseen.
Sahateollisuuden puheenjohtajan Tommi Sneckin mukaan sahojen kannattavuus oli pitkään heikko korkean tukin hinnan takia. Viime vuosiin osuneissa huipuissa sahat kuitenkin onnistuivat tekemään huipputulosta.
Nyt sahatavaran hinnat ovat taas alhaalla, ja sahat ovat vähentäneet tuotantoaan. Tukin saatavuudessa Sneckiä huoletti EU:n halu lisääntyvään sääntelyyn.
Suomen Pankin ekonomisti Sanna Kurronen kertoi yllättyneensä, miten hyvin eurooppalaiset yritykset ovat sopeutuneet energian hinnan nousuun.
Kiinan taloustilannetta hän piti synkkänä, eikä siihen ole muutosta näkyvissä.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat










