Polttoaineen kallistuminen näkyy kuljetusyrityksissä: kalustoa seisoo ja yli puolella on maksuvaikeuksia
Reilu kolmannes arvioi olevansa ainakin jossakin määrin konkurssivaarassa, lähes kaikki lykkäävät investointeja.Liikennepolttoaineiden raju kallistuminen Ukrainan sodan vuoksi näkyy kuljetusalan yrityksissä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL tuoreen kyselyn mukaan 86 prosenttia kuljetusyrittäjistä arvioi kannattavuutensa huonontuvan seuraavien kolmen kuukauden aikana ja vain joka kymmenes pysyvän ennallaan.
Kyselyyn vastanneista 547 jäsenyrityksestä 78 prosenttia sanoo tilanteen vaikuttaneen yrityksensä toimintaan jollakin tavoin viimeisen kahden viikon sisällä. Vastaajien määrä on noin seitsemän prosenttia kaikista maanteiden tavaraliikenteen yrityksistä.
Kalustoaan on laittanut seisomaan 14 prosenttia ja ainakin jossakin määrin 39 prosenttia.
23 prosenttia irtisanonut sopimuksia kokonaan tai osittain ja 66 prosenttia katsoo polttoaineen hinnannousun uhkaavan yrityksensä tulevaisuutta varmasti ja 92 prosenttia melko tai aivan varmasti.
Reilu kolmannes arvioi olevansa ainakin jossakin määrin konkurssivaarassa.
Investointeja lykkää 84 ja omaa palkkaansa ei ole voinut nostaa normaalisti 67 prosenttia kuljetusyrittäjistä.
Joka kymmenes on irtisanonut ja joka viides lomauttanut henkilöstöään. Neljännes arvioi vähentävänsä henkilökunta maalis–toukokuun aikana.
Liikevaihtonsa arvioi supistuvan 40 prosenttia, mutta joka neljäs arvioi sen kasvavan ja joka kolmas pysyvän ennallaan. Tonninmäärä ja ajetut kilometrit vähenevät 37 prosentissa yrityksistä.
Vastaajista 28 prosenttia ajoi kappaletavarakuljetuksia, ja jakelua 20, maa-aineksia 19, elintarvikkeita 17 ja tukkia ja puuta 11 prosenttia.
Yrityksensä laskujen maksamisessa eräpäivään mennessä on ollut vaikeuksia yli puolella yrityksistä. Taloudellista tukea tai joustoa aikoo hakea joka kolmas vastaaja. Pankilta puoleen kääntyy 55 prosenttia ja rahoitusyhtiöiden 37 prosenttia vastaajista. Neljännes on pyytänyt asiakkaalta maksuajan lyhentämistä ja yhtä moni tavarantoimittajalta pidentämistä.
Liki puolella vastaajista sota on hidastanut, vähentänyt tai lopettanut kuljetuksia, reilulla puolella vaikutuksia ei ole ollut.
SKAL:n mukaan dieselin keskihinta oli helmikuussa alle 1,90 euroa litralta, mutta kolmanneksen viime vuotta kalliimpaa. Maaliskuussa hinta oli jo 2,35 euroa. Vuoden 2020 joulukuussa diesel maksoi tasan euron vähemmän kuin nyt ja joulukuussa 2021 lähes 70 senttiä vähemmän kun nyt.
"Nousut ovat kestämättömiä jopa 60 litraa sadalla kilometrillä kuluttavassa kuljetuskalustossa. Vuositasolla tämä tarkoittaa pelkästään yhden ajoneuvoyhdistelmän osalta kymmenien tuhansien eurojen lisäkustannuksia", SKAL:n toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.
30 sentin hinnannousu 76 tonnia painavalle ja vuodessa 170 000 kilometriä ajavalle puutavarayhdistelmälle tarkoittaa yli 30 000 euron ja 50 sentin nousu yli 50 000 euron kuluja, SKAL laskee.
Vuodessa 45 000 kilometriä ajavan ja 12 litraa dieseliä kuluttavan pakettiauton kulku kallistuu 30 sentin hinnannousulla 1 600 euroa vuodessa.
Polttoainekustannusten osuus voi olla yli 40 prosenttia kuljetusyrityksen kustannuksista, Skal sanoo tiedotteessa.
Skal esittää yritysten auttamiseksi liikennepolttoaineiden jakeluvelvoitteen poistamista tämän vuoden loppuun saakka, polttoaineveron alentamista EU-minimiin ja ammattidieselin käyttöönottoa heti. Jakeluvelvoite tarkoittaa liikennepolttoaineen jakelijoiden velvoitetta myydä tietty vähimmäismäärä polttoaineesta uusiutuvina polttoaineina ja ammattidiesel veronpalautusta tankatuista litroista.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

