Puutavara liikkuu kaikkialla kumipyörillä – Saksassa kuormakoko jää alle puoleen
Tutkijoiden mukaan kustannuksien karkaamiseen purisi parempi suunnittelu.
Autokuljetuksen osuus on lähes 90 prosenttia raakapuun kuljetusmäärästä koko maailman laajuisesti. Kuva: Jaana KankaanpääPuutavara kulkee pääosin kumipyörillä kaikkialla maailmassa. Puutavara-autojen suurimmissa sallituissa kokonaismassoissa on kuitenkin suurta vaihtelua maittain, paljastaa Itä-Suomen yliopiston vetämä selvitys.
Pienimmät puutavara-autojen kokonaismassat ovat käytössä Japanissa. Siellä puukuljetusten suurin sallittu kokonaismassa jää alle 40 tonnin. Saksassa puukuormat jäävät 20 tonnin tuntumaan autokuljetuksessa.
Vastaavasti osassa maista puutavara-autojen suurimmat sallitut kokonaismassat ovat yli 70 tonnia. Suomen ja Ruotsin lisäksi tällaisia maita ovat esimerkiksi Argentiina, Australia, Brasilia, Etelä-Afrikka, Kanada, Uruguay ja Yhdysvallat.
Viidennes tutkimuksen vastaajista kertoi, että heidän maassaan on suunnitelmia nostaa suurimpia sallittuja ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassoja.
Monissa maissa on käytössä myös poikkeuksia suurimmissa sallituissa puutavara-autoyhdistelmien kokonaismassoissa. Esimerkiksi joillakin tieverkoston osilla tai talvella voi olla käytössä korkeammat kokonaismassat.
Raakapuun keskimääräinen kaukokuljetusmatka autokuljetuksessa oli 128 kilometriä.
Puukuljetuksien merkityksestä kertoo, että FAO:n tilastojen mukaan viime vuosina teollisen raakapuun hakkuut ovat olleet noin 2000 miljoonaa kuoretonta kiintokuutiometriä vuodessa. Tuon puumäärän kuljettaminen metsästä tehtaille on valtava urakka.
Tutkimus paljasti, että autokuljetus on raakapuun pääasiallinen kaukokuljetusmuoto lähes kaikissa tutkimukseen vastanneissa maissa. Ainoastaan Tanskassa autokuljetuksen osuus jäi alle puoleen.
Raakapuun keskimääräinen kaukokuljetusmatka autokuljetuksessa oli 128 kilometriä. Lyhimmät, alle 60 kilometrin kuljetusmatkat olivat Japanissa, Tanskassa, Virossa ja Sloveniassa.
Raakapuun keskimääräiset kaukokuljetuskustannukset autokuljetuksessa olivat noin 11 euroa kuljetettua puutonnia kohden. Vaihteluväli kustannuksissa oli 4–24 euroa raakapuutonnilta.
Tutkijoiden mukaan helpoin keino kustannusten karsimiseen olisi kaukokuljetusten parempi suunnittelu. Se lyhentäisi keskikaukokuljetusmatkaa, vähentäisi tyhjänä ajoa ja varmistaisi, että kukin kuljetettava raakapuukuorma on täynnä.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat





