Kartonkiyhtiö Powerflute peittosi suuremmat kilpailijansa
Kannattavuusvertailussa jälkeen jäivät alkuvuonna UPM, Metsä Group ja Stora Enso.
Kuopiossa pakkauksiin käytettävää aallotuskartonkia valmistava Powerflute teki vahvan tuloksen tammi–kesäkuussa. Kuva: Pentti VanskaAallotus- ja hylsykartonkia valmistava Powerflute jatkoi alkuvuonna hyvää tulosvauhtia.
Liikevaihto laski tammi–kesäkuussa viime vuoden 180 miljoonasta 176 miljoonaan euroon, mutta liikevoitto parani 21,1 miljoonasta 21,6 miljoonaan euroon. Se oli 12,3 prosenttia liikevaihdosta.
Pieni Powerflute peittosi liikevoittoprosentilla mitattuna kannattavuusvertailussa kolme suurta suomalaista metsäyhtiötä.
UPM teki tammi–kesäkuussa liikevoittoa 11,1 prosenttia liikevaihdosta. Metsä Groupin liikevoittoprosentti oli 9,8 ja Stora Enson 9,5.
Pakkauksiin käytettävää aallotuskartonkia Kuopiossa valmistavan Savon Sellun lisäksi Powerflute omistaa hylsyjä ja hylsykartonkeja valmistavan Corenson, jonka Powerflute osti vuonna 2014 Stora Ensolta.
"Olen tyytyväinen konsernin suoritukseen ensimmäisen vuosipuolikkaan aikana. Corenson liiketoiminta on nyt saatu sulautettua mukaan", Powerfluten hallituksen puheenjohtaja Dermot Smurfit toteaa yhtiön osavuosikatsauksessa.
Powerflute torjui viime vuoden lopulla amerikkalaisen sijoitusyhtiön Madison Dearborn Partnersin ostotarjouksen.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
