Puurekkojenkoko kasvaa
Hallitus esittää, että raskaan liikenteen kaluston enimmäismassoja ja -mittoja korotetaan. Puurekkojen enimmäispaino nousee 76 tonniin ja korkeus 4,4 metriin.
Korotuksen tavoitteena on edistää Suomen kilpailukykyä, vähentää liikenteen ympäristöpäästöjä sekä alentaa yritysten logistiikkakustannuksia.
Liikenne- ja viestintäministeriön laskelmien mukaan suurempien raskaan liikenteen ajoneuvojen salliminen toisi huomattavia taloudellisia hyötyjä. Kun muutokset ovat täydessä käytössä, rahaa säästyy jopa 200 miljoonaa euroa vuodessa.
Luvussa on otettu huomioon rekkojen koon kasvattamisen aiheuttamat lisäkustannukset liikenneverkolle.
Muutosten toteuttaminen edellyttää vielä asetusmuutosta sekä EU:n komission hyväksyntää. Tavoitteena on, että muutokset saadaan voimaan ensi vuoden alkupuolella
Kuljetusyritykset ovat suhtautuneet uudistukseen nuivasti.
Niiden mukaan kyseessä on poliittisin perustein tehty päätös, jossa kuljetusyrityksistä yritetään tehdä epäonnistuneen rikkidirektiivin maksajia pakottamalla yrittäjät rajuihin investointeihin.
MT
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
