Polttoaineveron nosto iskee puukuljetuksiin
”Kuljetusalalle on pian mahdotonta saada jatkajia alanhuonon kannattavuuden takia. Kannattavuutta heikentää polttoainekustannusten raju nousu”, sanovat kuljetus-yrittäjät Erkki Juujärvi Rovaniemeltä (vas.) ja Tapio Määttä Posiolta. Kari Lindholm Kuva: Viestilehtien arkistoROVANIEMI
Vuoden alussa voimaan astunut dieselpolttonesteen 10,55 sentin veronkorotus koettelee niitä puunkuljetusyrityksiä, joilla ei ole polttoaineklausuulia eli sopimusehtoa, jossa taksat sidotaan polttoaineen hinnan muutoksiin..
Metsähallituksen ja puunkuljetusyritysten välisissä uusissa kuljetussopimuksissa polttoaineklausuuli on korvattu kuluvan vuoden alusta lähtien kustannusindeksillä, joka tarkistetaan kolmesti vuodessa.
Polttoaineklausuuli on edelleen voimassa vanhoissa sopimuksissa. Metsähallitus kehotti urakoitsijoita ottamaan polttoaineveron korotuksen huomioon uusien ajourakoiden tarjouslaskennassa.
”Urakoista käydään erittäin kova kilpailu. Nousevia kuluja on haasteellista saada kuljetushintoihin. Hinnat lasketaan jo euron tuhannesosissa. Pelivaraa ei ole yllättävien kulujen varalle”, kertoo Erkki Juujärvi .
Rovaniemeltä kotoisin oleva Juujärvi on työskennellyt Metsähallituksen urakoissa 30 vuoden ajan.
Metsähallitus korvaa kuljetusyrityksille uusissa kustannusindeksiin sidotuissa sopimuksissa 75 prosenttia kuljetuskustannuksista. Sopimukset ovat 4–5 vuoden mittaisia, jolloin kulujen kasvua on vaikea ennustaa.
”Perinteinen polttoaineklausuuli olisi erittäin tarpeellinen. Siinä polttoainekustannukset huomioidaan kokonaan ja sen hinta tarkistetaan kerran kuussa.”
Uusien sopimusten kustannusindeksin seuraava tarkistuspäivä on toukokuun alussa. ”Siihen saakka kuljetusyrittäjä vastaa polttoaineen hinnan korotuksista itse.”
Juujärven kustannusindeksiin sidottu uusi sopimuskausi alkoi tammikuun alussa.
”Toimin yhdellä autolla lappilaisessa Forest Road Oy -hankintayhtiössä, jossa liikennöi 7–9 autoa. Osalla autoista on polttoaineklausuuli.”
Juujärvi sanoo, että verottaja pian tappaa lypsylehmänsä, kun se rokottaa kuljetusyrittäjiä jatkuvasti kallistuvalla polttoaineella.
”Pitikin tämän veronkorotuksen tulla keskelle pahinta talvea, polttoainetta kuluu nyt huomattavasti enemmän kuin kesällä”, Juujärvi harmittelee.
Lähes 50 vuotta metsäkoneyrittäjänä ja seitsemän vuotta autoilijana toiminut Tapio Määttä Posiolta kertoo, että hänen yrityksellään on vanha sopimus, jossa polttoaineklausuuli on voimassa vielä tämän vuoden.
”Kilpailu on kohtuuttoman kovaa, kuljetusyritykset ympäri Suomen hakevat töitä Lapista”, hän sanoo.
Polttoaine on kuljetusalan suurin menoerä, sen kulutusta voi hillitä taloudellisella ajolla. Määttä sanoo, että ennakoivalla ajotavalla saavutettavan polttoainesäästön syö lainsäädäntö ja kehno tiestö.
Säästäväisesti ajava törmää ajo- ja lepoaikoihin. Lisäksi tiet ovat talvella huonossa kunnossa, jolloin taloudellinen ajo on hyvin vaikeaa.
Metsähallituksen Lapin resurssipäällikön Erkki Herttuaisen mukaan polttoaineen hinnannousu nostaa Metsähallituksen autoilijoille maksamia kuljetuskustannuksia sadoilla tuhansilla euroilla vuodessa yksin Lapissa. ”Veronkorotus on pois Metsähallituksen tuloksesta. Lapissa meillä urakoi 45 autoa, koko maassa noin 140. Olisi hyvä, jos puun markkinahinta nousisi suhteessa kustannuksiin. Näin ei asia, ikävä kyllä, ole.”
Herttuainen toteaa, että autoilijat ovat erittäin huolestuneita polttoainekustannusten noususta. ”Metsähallituksella ja urakoitsijoilla on näkemyseroja kuljetuskustannusten korvauksesta.”
Vuoden alussa voimaan astunut käyttövoimaveron alennus ei juuri kuljetusalan kustannuksia huojenna.
”Puunkuljetuksissa polttoaineen osuus kuljetusyritysten kokonaiskustannuksista on keskimäärin 40 prosenttia”, Erkki Juujärvi toteaa.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry SKAL:n tilaston mukaan dieselpolttonesteen kesälaadun bruttohinta tammikuun puolivälissä tänä vuonna oli 11,9 prosenttia korkeampi kuin vuoden 2011 lopussa.
Hinta oli 19,9 prosenttia korkeampi kuin vuoden 2010 lopussa, 40,5 prosenttia korkeampi kuin vuoden 2009 lopussa ja 58,0 prosenttia korkeampi kuin vuoden 2008 lopussa.
KARI LINDHOLM
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
