Metsäkoneenkuljettaja vedettiin suoraan koulun penkiltä töihin
Tuoreen metsäkoneenkuljettajan Teemu Jalkasen työssä oppimisen jakso poiki työpaikan jo ennen valmistumista.
Vastavalmistunut metsäkoneenkuljettaja Teemu Jalkanen kasasi keskiviikkona Valtimolla puutavaraa kuormatraktoriin. Kuva: Lari LievonenTulevana viikonloppuna juhlistetaan ylioppilaiden lisäksi tuhansia ammatteihin valmistuvia ympäri Suomea.
Ammattioppilaitos Riverian Valtimon toimipisteestä valmistuva metsäkoneenkuljettaja Teemu Jalkanen vedettiin oman alan töihin jo vuodenvaihteessa, puoli vuotta ennen virallista valmistumista.
"Metsäkoneenkuljettajan opinnot kestävät yhteensä kolme vuotta. Parasta on ollut opintojen käytännönläheisyys, kun pääsee koko ajan tekemään oikeita hommia ja näkemään oman kehittymisen", Lieksassa asuva Jalkanen kertoo.
Opintojensa aikana Jalkanen erikoistui kuormatraktorin eli ajokoneen kuljettajaksi. Metsäkoneenkuljettajaksi opiskeleva voi valita suuntautumisvaihtoehdokseen harvesterin-, kuormatraktorin-, kaivinkoneen- tai puutavara-autonkuljettajan.
"Ei ole ollut töistä pulaa. Myös opiskelukaverini ovat työllistyneet hyvin", hän toteaa.
Metsäkoneenkuljettajia valmistuu ammattioppilaitos Riveriasta tänä keväänä noin 20, Jalkanen arvioi.
Työtehoseura TTS:n mukaan metsäkoneenkuljettajia on valmistunut 1 515 kappaletta vuosina 2011–2015, mikä tekee noin 300 uutta kuljettajaa vuodessa.
"Viime vuonna 81 % vuosina 2011–2015 valmistuneista metsäkoneenkuljettajista oli työllistyneitä mukaan lukien yrittäjät", kertoo metsäalan kehityspäällikkö Eila Lautanen Työtehoseurasta.
Yhteensä metsäalan perustutkinnon suoritti samalla aikavälillä reilut 2 300.
Jalkanen on viettänyt pienestä pitäen aikaa metsässä erityisesti isäpuolensa kanssa.
"Isäpuoleni omistaa metsää, joten moottorisahatyöt, raivaaminen ja istutus ovat tulleet tutuiksi jo lapsena. Yläasteella kävimme tutustumassa Riverian ammattioppilaitoksessa, jolloin sain lopullisen kimmokkeen hakea metsäkoneenkuljettajaksi", hän muistelee.
Nyt Jalkanen työskentelee kuormatraktorin kuljettajana Koneurakointi S. Kuittisella.
"Työmatka on yleensä maksimissaan 50 kilometriä, mutta joskus se voi pidentyä lähemmäs sataa kilometriä, jos jossain tarvitaan tuuraajaa", hän kertoo.
Nykyinen työpaikka tuli tutuksi jo opintojen kolmannen vuoden aikana.
Jalkanen oli ensin yrityksessä kesätöissä, syksyllä työssä oppimisen jaksolla, ja jouluna hän solmi yrityksen kanssa työsopimuksen.
"Olen ajanut puoli vuotta pääosin samalla ajokoneella. Työnantajani on joustava, joten olen saanut pitkälti päättää itse työaikani", Jalkanen kertoo tyytyväisenä.
Työnsä parhaina puolina hän pitää vaihtuvia työmaita. Lisäksi hän iloitsee työnantajan tarjoamista nykyaikaisista ja toimivista koneista, joilla on mukava tehdä töitä.
Haasteita tuovat välillä muun muassa pehmeät kohteet, joiden maaperään ajokone jää helposti kiinni.
"Välillä pääsen avohakkuuaukealle ja toisena päivänä harvennushakkuualueelle", hän kuvailee.
Kevät on ollut Jalkasen työkaverien mukaan poikkeuksellinen.
"Yleensä on jouduttu pitämään 2–3 viikon kelirikkoseisokki, kun tiet ja metsät eivät ole kestäneet koneita. Tänä vuonna metsät kuivuivat nopeasti, ja kesäleimikoille päästiin nopeasti", Jalkanen kertoo.
Luminen talvi helpotti korjuita, mutta aiheutti laajoja lumituhoja erityisesti Itä-Suomessa.
"Lumituhot työllistävät konekuskeja koko kesän ajan."
Kesälomia Jalkanen on ehtinyt kerryttää jonkin verran, mutta kertoo viettävänsä mieluusti töissä vaikka koko kesän.
"Pääasia on, että töitä riittää."
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
