Vientiliitot: ”Satamien pitäminen panttivankina vahvistaa tarvetta poliittisten lakkojen rajoittamiselle”
Lakko sulkee satamien tavaraliikenteen kahdeksi viikoksi. Se on vientiliittojen mukaan niin järeä toimi, että yritykset eivät pysty enää kuromaan menetyksiä kiinni lakkojen jälkeen.Massiivinen lakko vientiteollisuuteen on vakava uhka Suomen taloudelle, Metsäteollisuus, Kemianteollisuus ja Teknologiateollisuus toteavat yhteisessä tiedotteessa.
Liittojen mukaan mittavat lakot vahvistavat tarvetta poliittisen lakko-oikeuden rajaamiselle.
SAK:laiset ammattiliitot ilmoittivat keskiviikkona jälleen uusista, aiempaa huomattavasti laajemmista poliittisista lakoista vientiteollisuuteen.
Poliittiset lakot koskevat 11.–24. maaliskuuta teollisuudessa neljää merkittävää yritystä, tuhansia työpaikkoja sekä kaikkia vientisatamia ja aiheuttavat vientiliittojen mukaan erittäin vakavaa ja peruuttamatonta haittaa vientiteollisuudelle.
Teknologiateollisuus, Metsäteollisuus ja Kemianteollisuus pitävät näin suureksi mitoitettuja lakkoja nykyisessä vaikeassa taloustilanteessa vastuuttomina.
”Satamien sulkeminen kahdeksi viikoksi on niin järeä toimi, että yritykset eivät pysty enää kuromaan menetyksiä kiinni lakkojen jälkeen”, liitot toteavat.
”Tässä tilanteessa ammattiliittojen työpaikkoihin ja satamiin kohdistuva poliittinen aktivismi on täysin piittaamatonta.” Jaakko Hirvola
”Vientiyritysten tilanne eri toimialoilla on vaikeutunut jo pelkästään liiketoimintaympäristön asettamien haasteiden vuoksi. Yritykset ovat heikentyneessä taloustilanteessa joutuneet aloittamaan muutosneuvotteluita, lomauttamaan ja jopa irtisanomaan työntekijöitä. Tässä tilanteessa ammattiliittojen työpaikkoihin ja satamiin kohdistuva poliittinen aktivismi on täysin piittaamatonta. Satamien pitäminen panttivankina vahvistaa tarvetta poliittisten lakkojen rajoittamiselle”, sanoo Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jaakko Hirvola.
Suomeen oli alkuvuonna suunnitteilla yli 100 miljoonan euron investointihankkeita yli 50 miljardin euron edestä. Hankkeiden eteneminen on kuitenkin vaikeutunut muun muassa korkotason nousun ja globaalin valtiontukikilpailun vuoksi.
”Aiotut investoinnit suuntautuvat vientiteollisuuteen eikä niitä pitäisi keikuttaa enää millään tavoin, jo olemassa olevien vaikeuksien lisäksi. Nyt ilmoitetut poliittiset lakot suuntautuvat taas kerran vientiteollisuuden työpaikkoihin ja antavat sijoittajille sekä asiakkaille aiempaa vahvemman, täysin vääränsuuntaisen signaalin Suomen toimintaympäristöstä. Ammattiliittojen toiminta on edesvastuutonta, ja sen panoksena on kaikkien suomalaisten tulevaisuudennäkymät ja hyvinvointi”, sanoo Metsäteollisuuden toimitusjohtaja Paula Lehtomäki.
”Nyt ilmoitetut poliittiset lakot suuntautuvat taas kerran vientiteollisuuden työpaikkoihin ja antavat sijoittajille sekä asiakkaille aiempaa vahvemman, täysin vääränsuuntaisen signaalin Suomen toimintaympäristöstä.” Paula Lehtomäki
”Pitäisi ymmärtää, että velka ja maan taloustilanne koskee ihan jokaista suomalaista. Teollisuuden yritykset ovat heikenneestä tilanteesta huolimatta pyrkineet pitämään kiinni työntekijöistään, mutta ay-liikkeen yhä pahenevat poliittiset toimet uhkaavat työllisyyttä jo vakavasti”, sanoo Kemianteollisuuden toimitusjohtaja Mika Aalto.
Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n ahtaajat ovat mukana kaksi viikkoa kestävässä poliittisessa lakossa 11.–24. maaliskuuta. Lakko alkaa ensi maanantaina klo 6 ja päättyy kahden viikon päästä siitä maanantaina klo 6.
Lakko sulkee satamien tavaraliikenteen, henkilöliikenne jatkuu normaalisti.
AKT:n mukaan lakkoon päädyttiin, koska hallitus ei suostu kuulemaan työntekijöitä.
”Työtaistelun syynä ovat Suomen hallituksen ajamat työelämän heikennysesitykset. Työtaistelulla puolustetaan jokaisen työntekijän työelämäoikeuksia. Työtaistelua ei kohdenneta työnantajaan tai voimassa olevaan työehtosopimukseen”, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo tiedotteessa.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat







