Kuluttaja tuntee huonosti metsäteollisuuden keksintöjä ‒ puupohjaisen limsapullon tietää joka kuudes, akkumateriaalit vain harva
Metsäteollisuuden uudet innovaatiot ovat suurelle yleisölle vielä näkymättömiä. Metsäteollisuuden merkitys Suomen taloudelle ja hyvinvoinnille on sen sijaan hyvin tiedossa.
VTT:n professori Ali Harlin esitteli muutama vuosi sitten erilaisia metsäbiotuotteita, kuten puupohjaisista materiaaleista valmistettua pulloa. Päällään hänellä on liivi, joka on tehty kolmesta erilaisesta selluloosakuitukankaasta. Kuva: Kari SalonenTuore tutkimus osoittaa, että suomalaiset kuluttajat tuntevat vielä huonosti metsäteollisuuden innovaatioita ja niiden ilmastohyötyjä, Metsäteollisuus ry kertoo tiedotteessaan.
Taloustutkimuksen suorittamassa kyselyssä vain kuusi prosenttia tunnisti, että puusta voidaan valmistaa akkumateriaaleja. Puupohjaisesta sidosaineesta hammastahnassa tiesi yhdeksän prosenttia ja puupohjaisesta limonadipullosta 17 prosenttia.
Tutkimuksen mukaan 80 prosenttia suomalaisista pitää puusta valmistettujen tuotteiden menekin merkitystä Suomen taloudelle suurena tai melko suurena. Vastaajista 77 prosenttia piti puiden kaatamista hyväksyttävänä silloin, kun huolehditaan uuden metsän kasvattamisesta.
”Tulos selvästi osoittaa, että vastuullisesti toimivalla metsäteollisuudella on kansan vahva mandaatti toiminnalleen. Samaan aikaan meillä on valtava potentiaali siinä, että saamme kuluttajat tietoisiksi kaikesta siitä, mitä puusta voidaankaan tehdä”, toteaa Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.
Kun suomalainen valitsee puusta tehdyn tuotteen, valintaa ohjaavat kestävyys (60 %), materiaalin miellyttävyys (57 %) ja kotimaisuus (48 %).
Kuluttajien tiedot käyttämiensä tuotteiden ympäristövaikutuksista ovat vielä suppeat. 34 prosenttia vastanneista kokee tuntevansa käyttämiensä tuotteiden ympäristövaikutukset erittäin tai melko hyvin. Tarkempi ymmärrys tuotteiden ilmastokuormituksesta on omasta mielestään vain joka neljännellä ja ilmastohyödyistä joka viidennellä.
”Puusta valmistettujen tuotteiden merkitys on keskeinen vähennettäessä uusiutumattomien raaka-aineiden käyttöä. Metsäteollisuuden puupohjaiset, uusiutuvat ja hiiltä sitovat tuotteet sitovat enemmän hiilidioksidia kuin toimialan Suomessa sijaitsevat tehtaat sitä päästävät”, Jaatinen muistuttaa.
Suomalaiset metsäteollisuusyritykset ovat maailman kärkeä uusiutuvien materiaalien innovaatioissa. Tämä näkyy uusissa liiketoiminta-alueissa: uusiutuvat tekstiilit, vihreät kemikaalit, fossiilittomat pakkaukset, urbaanit rakennusratkaisut ja biopohjaiset polttoaineet. Metsäteollisuus investoi viime vuonna yli 450 miljoonaa euroa tutkimukseen ja kehitykseen
Metsäteollisuus ry:n Taloustutkimus Oy:ltä tilaamaan kyselyyn vastasi helmi-maaliskuussa 3 108 henkilöä. Tulosten virhemarginaali on 1,8 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Lue myös:
Kartonkiset pitkospuut vievät kohti puutekstiilejä ja -muoveja
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat





