Mallia säännöksiin haetaan naapureilta
Rengasteollisuutta edustava Rengasalan tekninen foorumi esittää, että suomalaisia raskaan liikenteen talvirengasvaatimuksia kiristettäisiin Ruotsin ja Norjan säännöksiä mukaillen.
Foorumin esityksen mukaan kuorma- ja linja-autojen vetävillä akseleilla tulisi käyttää 1.12.–28.2. M+S- tai 3PMSF-merkittyjä talvirenkaita.
Ohjaavilla ja vetävillä akseleilla urasyvyyden tulisi olla vähintään viisi millimetriä, muilla akseleilla ja perävaunuissa vähintään kolme millimetriä.
Vaatimuksien tulisi foorumin mielestä koskettaa myös ulkomaisia raskaan liikenteen ajoneuvoja, jotka saapuvat Suomeen.
Vaikka raskaan kaluston talvirenkaat parantavat kiistatta liikenneturvallisuutta, eivät kaikki liikennöitsijät halua niitä käyttää.
Suomen kuljetus ja logistiikka ry:n (SKAL) tekemässä kyselyssä noin 60 prosenttia raskaan liikenteen ammattilaisista oli sitä mieltä, että Ruotsin mallin mukainen vetävien renkaiden suurempi urasyvyys jo lisäisi liikenneturvallisuutta. Loput noin 40 prosenttia olivat sitä mieltä, että 1,6 millimetrin urasyvyys riittäisi.
Myös talvirenkaiden kestävyyttä ja kalleutta kritisoidaan raskaan liikenteen ammattilaispiireissä. Kustannuksia kertyy paitsi renkaiden hankinnasta, myös alle vaihdoista ja säilytyksestä.
Tiedossa on myös, että Etelä-Euroopasta tulevien rahtiautojen sikäläiset M+S-merkinnällä varustetut talvirenkaat eivät välttämättä sovellu Suomen talveen.
”Vaativiin talvi- ja lumiolosuhteisiin suunnitelluissa renkaissa on lumihiutalesymboli. Luokitus ei ole silloin M+S vaan 3PMSF”, ylikonstaapeli Pasi Vartioniemi Lapin poliisilaitoksen liikennepoliisisektorilta huomauttaa.
KARI LINDHOLM
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
