
Robottikoira voisi korvata metsäasiantuntijan, mutta vielä toistaiseksi se on kallis ja kömpelö
Boston Dynamicsin kehittämä robottikoira voisi teoriassa korvata ihmisen esimerkiksi leimikon suunnittelussa.Työvoimapula voi nopeuttaa metsäalan automatisointia, sanoo Itä-Suomen yliopiston professori Kalle Kärhä verkkolehti Forest.fi:n haastattelussa.
Robotti voisi teoriassa korvata jopa metsässä ja leimikossa liikkuvan metsäalan ammattilaisen. Ruotsissa Kärhä tutustui yhdysvaltalaiseen Boston Dynamicsin robottikoiraan, joka voisi tarvittavilla sensoreilla varustettuna kulkea metsässä ihmisen sijasta keräämässä tietoa leimikon ja korjuun suunnittelua varten.
Tekniikan haittapuoli on kalleus. Robottikoira maksaa 100 000 dollaria (91 500 euroa) ja siihen pitäisi asentaa ainakin 50 000 dollarilla (45 800 euroa) metsän monitorointiin soveltuvaa tekniikkaa.
Myös maasto aiheuttaa omat vaikeutensa. Metsässä kivet, kannot, ojat, rinteet ja sääolosuhteet hankaloittavat automatisointia ja nostavat kustannuksia verrattuna perinteiseen ihmistyöhön.
”Robottikoiralla on liikkumisen suhteen vielä pieniä haasteita. Sanoisin, että metsäasiantuntijoiden liikkuvuuteen luotetaan vähintään vielä lähivuodet”, Kärhä sanoo.
Hänen mukaansa tarkentuva ilmalaserkeilaustieto ja lisäksi drooneilla kerätty metsävaratieto vähentävät kuitenkin nyt ja lähivuosina metsäasiantuntijoiden maastotyötä.
Robottikoira ei välttämättä ole metsässä yhtä ketterä kuin ihminen tai oikea koira. Kuva: Kalle KärhäKoneellisesta metsänistutuksesta on Suomessa kokemusta, mutta pinta-alat ovat jääneet pieniksi. Kone tekee metsämaahan mättään ja iskee taimen maahan.
”Vaikka koneellinen työ olisi ihmistyöhön verrattuna kalliimpaa, väitän, että se yleistyy. Ammattitaitoisen työvoiman saatavuus edesauttaa automatisointia, ja koneellisen työn laatu on kohdallaan. Esimerkiksi koneellista metsänistutusta ei kukaan kyseenalaista. Laatu on kymppi”, Kärhä sanoo.
Automaatio voi korvata ihmisen työtä muun muassa tuotantolaitosten materiaalinkäsittelyssä.
Stora Enson Uimaharjun tehtailla on kehitetty ja testattu itseohjautuvaa Autowood-kuorma-autoa, joka kuljetti haketta paikasta toiseen tehdasalueella.
Tutkimuksessa havaittiin, että automaatio vähentää päästöjä optimoimalla kulkua reitillä. Koeajoissa automaattiajossa kului kymmenen prosenttia vähemmän polttoainetta kuin ihmiskuljettajalla. Pihi, itsestään liikkuva rekka säästää euroja ja vapauttaa työntekijän monotonisesta ajamisesta muihin tehtäviin. Tehdasalue on ympäristönä helpompi kuin metsä.
”Tehdasta ympäröi aita. Auto ei karkaa pakosalle, vaan pysyy kiltisti tontilla”, Kärhä kuvailee.
Forest.fi: Korvaako robottikoira metsäasiantuntijan? Työvoimapula kiihdyttää metsäalan automatisointia
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat









