Saarileimikot jäivät hakkaamatta
”Joulupäivänä aloitettiin veden pumppaus jään päälle polttomoottoripumpulla. Alle kymmenen sentin vahvuinen jää kantoi nippa nappa kaksi miestä”, kertoo koneurakoitsija Pekka Vidman Saarijärveltä.
UPM:n suunnitelmissa oli korjata Saarijärven Pyhäjärvellä kolmesta saarileimikosta puuta. Vidman vastasi teiden jäädyttämisestä mantereelta saariin.
”Tammikuussa päästiin töihin traktorin perään asennetun pumpun kanssa, kun jäällä oli vahvuutta yli 30 senttiä. Silloin vielä näytti kohtuullisen lupaavalta, vaikka lumisateet hidastivat töitä”, Vidman sanoo.
Poikkeuksellisen lauha helmikuu sotki suunnitelmat. Ensin luovuttiin kolmen tien jäädyttämisestä tukkirekkaa kantaviksi. Lopuksi yritettiin saada edes yksi tie kestämään kevyen metsätraktorin kuorma.
”Viime viikolla oli pakko tehdä päätös, ettei kannata enää yrittää”, sanoo UPM:n operaatioasiantuntija Marko Minkkinen.
Perävaunullinen puutavara-auto vaatisi teräsjäätä 105 senttimetriä. Sen vahvuinen pohja olisi turvallista 60 tonnin yhdistelmälle.
Saarijärven Pyhäjärvellä rajaksi asetettiin lopulta 75 senttimetriä, mikä olisi kantanut kevyehkön ajokoneen kuorman kanssa.
”Lähelle 70 senttiä päästiin helmikuussa, mutta se ei riittänyt.”
UPM:ltä jäi Minkkisen mukaan Keski-Suomessa korjaamatta tänä talvena 10 000–15 000 kuutiometriä saaripuita.
Vain Kuopion lähellä Tervossa saatiin jäätie kantamaan harvesteri ja kevyt metsätraktori, jolla 1 500 kuutiometriä puuta ajettiin mantereelle.
UPM yrittää vielä korjata Oulujärven Ärjänsaaresta Kajaanissa edes osan sinne kaatuneista myrskypuista. Aikaa jäädytystöihin ei kuitenkaan ole enää montaa viikkoa.
Metsä Groupin tuotantopäällikön Pari Arkon mukaan saarihakkuisiin on päästy vain Kuusamossa, missä tien alla on metri jäätä.
”Ensi viikolla on tarkoitus aloittaa kuljetukset puutavara-autolla. Toistaiseksi jää ei kuitenkaan vielä kestä täydellä kuormalla ajoa, mutta toiveita on vielä jään vahvistumisesta.”
Kuusamon 5 000 kuutiometrin leimikko on Metsä Groupin ainoa saarikohde tänä talvena.
Hyvä harjoitus oli Arkon mukaan Etelä-Savossa Puulavedellä, missä jään vahvuus uupui vain kymmenisen senttiä metsätraktorin vaatimasta turvarajasta.
Stora Enson operaatiopäällikön Antti Suvisen mukaan jääteiden teko ei onnistunut käytännössä missään.
”Kyllä ne yritykset ovat tältä talvelta ohi.”
Stora Ensolla on ollut vuosittain talvikorjuukohteita saarimetsissä Etelä-Suomesta Pohjois-Karjalaan asti.
Kaikkiaan saaripuita on hakattu vuodessa noin 50 000 kuutiometriä. Suuri osa niistä on kuljetettu proomukuljetuksina kesäisin.
”Nyt korjaamatta jääneistä saarikohteista osa voidaan hoitaa kesällä. Pienillä järvillä pitää odottaa ensi talvea”, Suvinen sanoo.
Metsähallituksen Pohjanmaa-Kainuun aluejohtajan Arto Tolosen mukaan tällä vuosituhannella on ollut kolme jääteiden kannalta kehnoa talvea.
”Tämä ja viime talvi sekä 2007–2008 talvi.”
Metsähallituksella on sama tilanne kuin metsäyhtiöillä. Puut jäävät saariin.
Suomussalmella tosin elätellään pientä toivoa, josko 3 000 kuutiometrin saarisavotalle vielä päästäisiin.
JUHA KAIHLANEN
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
