Suomen maatalous ja logistiikka
MTK:n ruokakampanja alkuvuodesta 2012 valotti tavalliselle kuluttajalla ruuan alkutuotantokustannusten vaikutusta ruuan hintaan. Kampanja oli hyvin suunniteltu ja se sai ansaitsemansa huomion.
Kuitenkin työtä on jatkettava. Yksi hyvä kampanja unohtuu ihmisten arjessa, ja meillä on MTK:ssa joka päivä ihmisiä töissä, siis ryhtykääpä töihin niin kuin me tuottajatkin.
Ruokakauppiaille hyllyjä, joissa samantyyppinen kustannusinformaatio tulee esille. Uskoisin ruokakauppiaidenkin uskaltavan lähteä avoimen läpinäkyvän markkinoinnin tielle, sillä me tuottajat olemme jo aikapäiviä sitten sen tehneet.
Alkutuottaja kaipaa mediakeskusteluissa ammattimaisempaa informaatiota. Suomalaisen maatalouden tilasta ja sen mahdollisuuksista tuottaa jatkossakin lähellä kuluttajaa puhtaita elintarvikkeita.
Maatalous on ottanut ympäristöasiat tiukasti mukaan viljelyn ja elintarvikkeiden tuotannossa.
Silti kauppa voi kuljettaa tänne Suomeen elintarvikkeita ja viljoja eri puolilta maailmaa ilman minkäänlaisia ympäristömaksuja. On aivan selvää, kun viljaa ja elintarvikkeita kuljetellaan, syntyy siitä päästöjä ilmastoon ja laskeumia meriimme.
Näille kuljetuksille on aika laittaa asianmukainen ympäristömaksu, ja kanavoida ne varat ympäristöystävälliseen lähiruuan tuotantoon.
On paljolti tahtotilasta kiinni, miten näemme lähiruuan ympäristövaikutuksen verrattuna tuontiruokaan.
Olisi aika päättäjien joskus nähdä positiivisesti oma puhdas elintarvikkeiden alkutuotanto ja suunnata sille kaikki saatavilla olevat voimavarat sen säilyttämiseksi Suomessa nyt, kun neuvotellaan uudesta rahoituskaudesta ja budjetista EU:ssa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
