Päivittäistavaravalmistajilla rakenteellinen asenneongelma
Kotimaiset päivittäistavaravalmistajat perustelevat usein heikkoja kasvulukujaan yritysten ulkopuolisilla tekijöillä. Niiden kannattaisi katsoa myös peiliin.
Kotimaisilla valmistajilla tuntuu olevan keskusliikeperustainen rakenteellinen asenneongelma, jonka ratkaisu edellyttäisi radikaaleja muutoksia niin ajattelussa kuin toiminnassakin. Ehkä muutostarpeen kokonaisvaltaisuus selittää sitä ”kollektiivista narkolepsiaa”, josta valmistajia on syytetty.
Kotimarkkina- ja keskusliikekeskeisyys johtaa umpikujaan. Kotimaisten keskusliikkeiden haluttomuus kilpailla globaaleilla verkkokauppamarkkinoilla näyttää antaneen valmistajille väärän viestin siitä, ettei muutospakkoa ole.
Sopimusneuvottelut tuttujen sisäänostajien kanssa ja keskusliikkeille kehitetyt valikoimat ovat riittäneet. Jos haluaa kasvaa, on pakko muuttua.
Arvioidaan, että perinteiset kivijalkakaupat tulevat menettämään 70 prosenttia myynnistään digikanaviin. Kuluttajat arvostavat laajoja valikoimia, joten markkinapaikat kasvavat nopeimmin. Kiinalaisen AliBaba/Taobao:n myynti ylittää jo Suomen bruttokansantuotteen ja yhdysvaltalaisen Amazon.com:n valikoimassa on yli 350 miljoonaa tuotenimikettä.
Kotimaisilla, maailmalla tuntemattomilla brändeillä on edessään kivinen tie mikroskooppisena osana massiivisten verkkokauppojen valikoimia. Yksin ei digimaailmassa pärjää.
Kotimaiset valmistajat voisivat ottaa mallia globaaleista kilpailijoistaan, jotka ovat jo vuosia partneroituneet verkkokauppojen kanssa kehittääkseen toimintaansa, valikoimiaan ja markkinointiaan. Verkkokauppakin tarvitsee kumppaneikseen kasvunälkäisiä valmistajia.
Nokian romahdusta on jälkikäteen selitetty sen kyvyttömyydellä ymmärtää muuttunutta kuluttajakäyttäytymistä ja haluttomuudella tehdä riittäviä muutoksia. Aika näyttää, miten päivittäistavaravalmistajamme muutoksessa pärjäävät.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
