Lukijalta: Nettihuijarit saatava vastuuseen, samoin teleoperaattorit ja pankit
Vastuu huijauksien torjunnasta sysätään netin käyttäjien vastuulle, vaikka operaattoreilla ja pankeilla olisi mahdollisuus tehdä paljon huijausten vähentämiseksi, kirjoittaa Antti Roine.
Netinkäyttäjät altistuvat päivittäin erilaisille verkkohuijauksille. Kuvituskuva. Kuva: Unsplash / Janiko KemppiMoni joutuu huijausyritysten kohteeksi päivittäin, mutta vastuu sysätään uhrien harteille.
EU ja valtio vaativat meitä jatkuvaa varovaisuutta. Tämä ei kuitenkaan ole oikea ratkaisu, koska se nakertaa kansalaisten luottamusta demokraattiseen yhteiskuntaan.
Huijarit aiheuttavat yhteiskunnalle merkittävää haittaa ja kuluja. Noin puolet sähköpostiliikenteestä on roskaa, ja haittaohjelmien torjunta kuormittaa verkot. Lisäksi uhreille koituvat vahingot ovat mittavat.
Todellisuudessa operaattorit ja pankit pystyisivät estämään suurimman osan huijauksista ennalta – mutta toistaiseksi ne siirtävät kustannukset ja riskit asiakkaille. Operaattoreille ja pankeille asetetut uhkasakotkin päätyvät käytännössä asiakkaiden maksettavaksi.
Operaattoreilla pitäisi olla velvollisuus varmistaa, että puhelinnumero on todella oma ja että huijauspuhelut estyvät jo verkon reunalla. Numeronsiirroissa tulee olla viive ja vahva tunnistus sim-kaappauksen estämiseksi.
Sähköposteista palveluntarjoajien tulee hylätä epäilyttävät viestit automaattisesti ja merkitä turvalliset viestit selkeästi, jotta turhat roskapostit ja huijauskirjeet eivät pääse postilaatikkoon.
Verkkotunnusten rekisteröinnissä on kiristettävä henkilötietovaatimuksia. Jos osoite muistuttaa tunnettuja yrityksiä tai viranomaisia, se pitää tarkistaa ja sulkea poikkeuksellisen nopeasti huijausilmoituksen jälkeen.
Netin mainosverkostot levittävät monia huijauksia. Niiden täytyy varmistaa mainostajansa taustat, tehdä nopeita oikaisuja vääriin mainoksiin ja palauttaa rahat automaattisesti huijatulle asiakkaalle.
Tilisiirtojen ja tilinomistajien jäljitettävyys on EU:ssa edelleen puutteellista – siirrot voivat päätyä “mustaan aukkoon”. Sama koskee luottokortteja ja kryptovaluuttoja: siirtopalvelujen on sovellettava samoja sääntöjä kuin pankeissa, kuten tiukka tunnistus, tilisiirtojen jäädyttäminen ja liikkeiden seuranta.
Poliisille tulee antaa valta ja resurssit huijata huijareita. Huijareiden rangaistuksia tulee koventaa vastaamaan aiheutettuja vahinkoja.
Operaattoreilla ja pankeilla tulisi olla velvollisuus julkaista tiedot estetyistä huijauksista, palautetuista varoista ja käsittelyajoista. Heikoista tuloksista tulee seurata todellisia sanktioita, esimerkiksi langettaa välikäsille uhrien vahinkojen korvausvastuu, jotta huijauksia aletaan tosissaan ennaltaehkäistä.
Antti Roine
Ulvila
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







