Lidl tekee sen raikkaammin
Riitta Ryynänen: Lidl oli aiemmin kuin pornolehti – ostoksia hävettiin ja piiloteltiin.
Lidl on huomannut, ettei Suomessa kauppojen kisassa pärjää pelkillä tuontituotteilla, vaikka se onkin kansainvälinen suurketju, joka pystyy kilpailemaan hurjilla volyymeillään. Kuva: Jarkko SirkiäLidl on todennäköisesti teollisuuden ja tuottajien suuntaan yhtä tiukka neuvottelija kuin muutkin kauppaketjut. Se vain näyttää tarjoavan halvan ruokakorin markkinoinnillisesti raikkaammin kuin esimerkiksi halpuuttajaksi leimautunut S-ryhmä.
Lidl on kehittänyt imagoaan muun muassa itseironisella kalakampanjalla. Se on vedonnut niihin ihmisiin, joilla kyseinen huumorinlaji on hallussa.
Vielä jokunen vuosi sitten Lidl oli monille kuluttajille samaa kategoriaa kuin pornolehti, joka kioskilta haettaessa tungettiin toisen lehden väliin piiloon. Ostosta ei kerrottu kenellekään.
Nykyään "liiterissä" käyntiä ei enää hävetä.
Lidl huomasi heti alkuun, ettei Suomessa kauppojen kisassa pärjää pelkillä tuontituotteilla, vaikka se onkin kansainvälinen suurketju, joka pystyy kilpailemaan hurjilla volyymeillään.
Kekkosen ja muiden suomalaisikonien veto uusimman kampanjan mannekiineiksi on kekseliäs veto.
Suomi-liput kuitenkin liehuvat myymälöissä vähän missä sattuu.
Jos asiakas haluaa suosia suomalaista ja myös kotimaisia raaka-aineita, katse on tihrustettava kiireestä tai mahdollisesta huonosta näöstä huolimatta myös tuoteselosteisiin.
Kuluttajalle siis vinkki ihan kaikkeen kaupassa käyntiin: silmä kouraan.
Lue myös:
Lidl uskoo Kekkosen voimaan, Suomen lippua myös väärissä paikoissa.
Mistä ruoka on todella kotoisin? Selkeitä merkintöjä kaivataan.
Miksi Lidl ei perusta Liiteri-ketjua pieniin kyliin?
Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen: Suomalaisuus ei yksin riitä markkinoilla
Nämä lähikaupat myydään pois – osa voi muuttua Lidliksi
Lisää keskiviikon 27.4. Maaseudun Tulevaisuudessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
