Hannu Katajamäki: Tiehankkeiden outo tärkeysjärjestys
Suomi on ilahduttavasti vahvistamassa asemiaan metsätalousmaana. Puun esteetön kulku edellyttää huomion kiinnittämistä myös alempaan tieverkkoon.
Esimerkiksi Äänekosken uuden biotuotetehtaan hankinta-alue ulottuu lännessä Pohjanmaalle asti. Puun kulku maan eri osista Äänekoskelle edellyttää vahvaa alempaa tieverkkoa. Nykyisellään se ei kestä lisääntyvää raskasta liikennettä.
Erityisesti maaseudun asukkaille ja yrityksille tiet ovat hyvän elämän ja menestyksen valtasuonia. Suomen tiestö on järkyttävän huonokuntoinen. Tämä ei koske vain paikallis- ja seutu- vaan myös kanta- ja valtateitä.
Niukkuuden aikoina on mietittävä tarkoin, mihin osiin tieverkkoa rahat sijoitetaan.
Tutustuminen suunnitelmiin ja toteutumassa oleviin tiehankkeisiin herättää kysymyksiä.
Esimerkiksi Laihian keskustan kupeeseen, valtateiden 18 ja 3 risteykseen suunnitellaan vajaan 30 miljoonan euron risteysjärjestelyä. Nykyinen yksinkertainen risteys ei aiheuta ongelmia. Todellisista liikenneruuhkista ei voi puhua. Risteysalueen teiden lievä leventäminen riittäisi.
Toteutuessaan monimutkainen risteyshärveli aiheuttaa suunnistusongelmia. Autoilijat hapuilevat ramppisokkelossa. Laihian keskusta jää syrjään ja sen myymälät kärsivät.
Miksi rakennetaan tarpeeton ja hankala risteys, kun rahalle olisi parempaa käyttöä perustiestön parannuksessa?
Seinäjoki on pieni maaseutukaupunki, jonka kahdessa vaiheessa tehtävät massiiviset ohitustiejärjestelyt maksavat varovasti arvioituna yli sata miljoonaa euroa; ensimmäinen osuus on jo valmis. Huomattavasti kevyemmät tiejärjestelyt olisivat riittäneet keskustan vaatimattomien liikenneruuhkien purkamiseen.
Yli 20 kilometrin mittaisen ökyohitustien rahat ovat poissa maaseudun surkeakuntoisilta paikallis- ja seututeiltä, joita esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla riittää.
Liioiteltu ohitustie jättää alleen runsaasti peltoja. Viljely kärsii. Liikennöinti suurilla maatalouskoneilla lisääntyy valtatiellä. Viljelijöiden ja muiden tielläliikkujien hermot ovat koetuksella. Melu haittaa, maisema muuttuu.
Kun autoilija lähestyy Turkua Porin suunnasta kuoppaista, uraista ja huonosti paikattua valtatietä 8, hän yhyttää hieman ennen Raisiota valtavia maanrakennustöitä ja suunnattomia, keskeneräisiä kalliolouhoksia. Useita suuria siltoja on tekeillä.
Maisema myllääntyy perustavanlaatuisesti. Hintaa mitättömälle matka-ajan lyhentymiselle tullee vähintään sata miljoonaa euroa.
Turun sisääntulon sijasta todellinen ongelma on valtatie 8:n alennustila. Se on osin lähes ajokelvottomassa kunnossa. Ylimittaisten rakennustöiden jälkeen jää nähtäväksi, liikeneekö enää rahaa tarpeellisimpaan eli valtie 8:n perusparannukseen erityisesti välillä Vaasa–Turku.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
