Lukijalta: Valtion omistajaohjaus ohjaa Finnairia lyhytnäköisesti
Maineen rakentaminen on hidasta ja kallista, mutta se voidaan tuhota nopeasti ja helposti, kirjoittaa Antti Roine.Finnairin johdon kannustinjärjestelmän suoritusperusteet vuosille 2024–2026 ovat osakekohtainen tulos, vapaa kassavirta sekä hiilidioksidipäästöt. Lyhyellä tähtäimellä taloudellisten tunnuslukujen parantaminen on suhteellisen helppoa kovien säästötoimien avulla.
Viime viikkojen lehtiotsikot kuvaavat hyvin kannustinjärjestelmän tavoitteiden seurauksia. Kun johdolle luvataan bonuksia yksinomaan taloudellisten saavutusten pohjalta, firman kulut minimoidaan ja tuotot maksimoidaan, jotta omistajan asettamat tavoitteet saavutetaan.
Pitkällä tähtäimellä järjestelmä eivät tue Finnairin menestystä, joka rakentuu talouslukujen lisäksi vahvasti henkilöstön motivaation ja asiakastyytyväisyyden varaan. Firman pitkän tähtäimen menestyksen kannalta maine ja brändin vahvuus ovat olennaisen tärkeitä asioita.
Yleensä yritykset panostavat monin eri tavoin työntekijöidensä työmotivaation parantamiseen, koska hyvä työmotivaatio on yleensä organisaatioiden menestyksen perusta. Nykyiset johdon toimet nakertavat työmotivaatiota ja tulevat firmalle pitkällä tähtäimellä kalliiksi.
Lakot, työseisaukset ja lentojen peruutukset rapauttavat Finnairin maineen ja brändin asiakkaiden silmissä. Maineen rakentaminen on hidasta ja kallista, mutta se voidaan tuhota nopeasti ja helposti.
Finnairin henkilöstön etu ei ole ajaa Finnairia konkurssiin, eikä Finnairin etu ole tuhota henkilöstön työmotivaatiota ja brändiä. Tässä mielessä olisi järkevää sopia työehdot firman sisäisesti hyvässä hengessä taloudellisten tosiasioiden pohjalta.
Firman sisäisen keskustelun vieminen iltapäivälehtien palstoille ja osatotuuksien julkaisu ei edistä rakentavaa keskustelua. Esimerkiksi väite lentäjien 20 prosentin palkkojen noususta on osatotuus, koska se ei johdu tuntipalkkojen noususta, vaan työaikojen pidentymisestä. Finnairin tekniikan ja työosastojen luottamusmiesten irtisanominen oli myös virhearvio, joka on pelolla johtamista.
Viime kädessä vastuu Finnairin aiheuttamista kohuotsikoista kuuluu suomalaisille poliittisille päättäjille, koska he eivät ole osanneet asettaa Finnairin johdolle kestäviä bonustavoitteita.
Finnairin haasteiden juurisyy on kuitenkin EU-poliitikkojen selkärangattomuus. He antavat Kiinan ja muutamien muiden maiden lentoyhtiöiden lentää vapaasti EU-maihin suoraan Venäjän yli ilman mitään koneilta perittäviä lisämaksuja, jotka huomioisivat merkittävästi halvemmat polttoainekulut ja lyhyemmät lentoajat.
Antti Roine
Ulvila
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









