Ikävä vanhaa osuuskuntaa
Malli on vallalla enää maitoalalla.Maatalouden vaikeudet ovat johtaneet keskusteluun viljelijöiden taloudellisen yhteistyön lisäämisestä. Ainakin liha-, vilja- ja viimeksi muna-alalla (MT 1.8.) on pohdittu tarvetta tuottajien markkinointiosuuskuntiin. Suurilla tuote-erillä ne saisivat neuvotteluvaltaa suhteessa teollisuuteen ja pakkaamoihin.
Ei ole kuin tovi, kun tuottajat hankkivat tarvikkeensa ja myivät sekä jalostivat tuotteensa omien osuuskuntiensa kautta. Malli on vallalla enää maitoalalla. Muut tuottajaosuuskunnat ovat siirtyneet omasta markkinoinnista ja jalostuksesta ruokafirmojen osa-omistajiksi. Se ei näytä turvaavan tuottajan asemaa. Nyt kysytään, oliko vanhassa sittenkin vara parempi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
