Nyt ei ole oikea aika myydä valtionyhtiöitä – hallituksen kannattaisi ottaa aikalisä
Tuntuu järjettömältä myydä hyvässä kunnossa olevia yhtiöitä nyt kun osakekurssit ovat alhaalla.Petteri Orpon (kok.) hallituksen tavoitteena on myydä valtion omaisuutta neljällä miljardilla eurolla. Myyntituloilla hallitus aikoo rahoittaa samansuuruisen investointiohjelmansa. Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) vahvisti budjettiriihen yhteydessä että myyntiohjelma etenee. Hallitus ei ole kertonut, kuinka suuri osa neljän miljardin ohjelmasta katetaan osakkeiden myynnillä ja kuinka paljon euroja saadaan kasaan muilla omaisuusjärjestelyillä. Omistajaohjausministeri Anders Adlercreutz (r.) on omaisuuden myyntisuunnitelmista vaitonainen (MT 4.10.).
Ainakin osa investoinneista aiotaan rahoittaa purkamalla listaamattomien valtionyhtiöiden pääomitusta ja haalimalla varoja Valtion asuntorahastosta. Neljän miljardin potin kokoaminen edellyttää kuitenkin myös valtion pörssiomaisuuden myyntiä. Valtion Sijoitusomistukset on sijoitettu valtion kokonaan omistamaan sijoitusyhtiö Solidiumiin tai suoraan valtioneuvoston kanslian alle. VNK:n alla ovat yhtiöt, jotka kuuluvat 1B-luokkaan eli joiden osakkeista valtio omistaa strategisista syistä enemmistön. Näihin osakkeisiin kuuluu Finnairin, Fortumin ja Nesteen osakkeet. Näiden omistusten kokonaisarvo on lähes 17 miljardia euroa. Valtiolle on säädetty strategisiin omistuksiin alaraja. Nykyinen omistus kaikissa kolmessa ylittää alarajan.
Valtion omaisuuden myynti on aina iso poliittinen ja ideologinen kysymys. Kyse on kaikkien suomalaisten yhteisestä omaisuudesta. Oikealla on perinteisesti ajateltu, ettei valtion tehtävä ole harjoittaa yritystoimintaa. Vasemmalla valtionomistus taas on nähty tärkeänä yhteiskuntapoliittisena työkaluna. Kriisivuosien aikana huoltovarmuuteen ja teollisuuspolitiikkaan liittyvät argumentit ovat saaneet uutta painoarvoa. Juha Sipilän (kesk.) hallituskaudella tavoitteena oli panna ”valtion taseet töihin.” Kehitysyhtiöitä perustettiin, mutta käytännön tulokset jäivät laihoiksi.
Valtion omaisuus voidaan nähdä myös yksinkertaisesti sijoitustoimintana. Orpon hallitusohjelman investointiohjelman hankkeet keskittyvät raiteisiin, tieverkkoon ja muihin liikenneinvestointeihin. Omaisuuden myynnillä on muun muassa tarkoitus pääomittaa Turun Tunnin juna -hanketta puolella miljardilla. Periaatteessa omaisuuden myynti kannattaa, jos rahoitettavat hankkeet tuottavat suomalaisille enemmän hyötyä kuin osakeomistukset. Taustalla on korkotason nousu. Kun valtio sai lainaa nollakorolla, oli perusteltua rahoittaa myös liikennehankkeita velkarahalla. Korkomenojen kasvaessa hurjaa vauhtia ei siihen ole mahdollisuuksia. Toinen vaihtoehto olisi rahoittaa teitä ja ratoja käyttäjiltä perittävillä maksuilla.
Orpon hallitus on investointiohjelmansa kanssa hankalassa raossa. Helsingin pörssin kurssitaso on poikkeuksellisen matala. Tuntuisi järjettömältä myydä hyvässä kunnossa olevia yhtiöitä nyt kun hinnat ovat alhaalla. Toisaalta rakennusalalla tarvittaisiin nopeasti käyntiin saatavia elvyttäviä hankkeita. Oman lisänsä soppaan tuovat hallituksen veronalennukset. Käytännössä hallitus aikoo myydä kansallisomaisuutta alehintaan, jotta äänestäjille luvatut veronkevennykset saadaan toteutettua.
Valtion omistuksen määrästä ei ole olemassa mitään yhtä oikeaa totuutta. Selvää on, että omaisuuden voi myydä vain kerran. Omaisuuden tuotot ovat kuitenkin jatkuvia. Samoin jatkuvia ovat valtion menot. Jos hallituksella olisi viisautta, se panisi valtion omaisuuden myyntisuunnitelmat hyllylle ja rahoittaisi tärkeät investoinnit muita menoja karsimalla tai veronalennuksista tinkimällä
Omaisuuden voi myydä vain kerran
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








