Tieverkosta huolehdittava koko maassa tasapuolisesti
Myös huoltovarmuus ja tiiviimpi kytkentä Natoon edellyttävät kuljetusyhteyksien kehittämistä Ruotsiin ja Norjaan Pohjois-Suomessa.
Yksityisteiden merkitys on keskeinen huoltovarmuuden turvaamisessa ja muun muassa puukuljetusten sujumisessa. Kuva: Jaana KankaanpääTie- ja rataverkon korjausvelasta on puhuttu vuosikymmeniä, mutta huonokuntoisten teiden määrä on lisääntynyt. Elinkeinoelämän järjestöjen teettämän selvityksen mukaan tie- ja rautatieverkon korjausvelan arvioidaan olevan yhteensä jopa neljä miljardia euroa. Maakuntien väyläraportin laatineiden Destian ja Correct Consultingin mukaan eniten huonokuntoisia pääteitä on Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla, Pohjois-Savossa ja Uudellamaalla. Päätieverkosta huonokuntoista on koko Suomessa 13 prosenttia ja hyväkuntoista 62 prosenttia. Teiden ongelmana ovat huonon kunnon lisäksi muun muassa kapeus ja ohituskaistojen puute.
Ohituskaistojen puute haittaa myös raideliikennettä. Esimerkiksi Tampereen ja Helsingin välillä aamujuniin olisi tulossa enemmän matkustajia kuin mahtuu kyytiin. VR:n mukaan junien aamu- ja iltapäiväruuhkat jatkuvat todennäköisesti vielä vuosia, koska nopeaa ratkaisua ei ole. Kokonaan uuden junavuoron lisääminen ei onnistu, sillä ruuhkahuippujen aikaan junia on jo käytössä niin paljon kuin nykyään on mahdollista. Enempää junia ei nyt samaan aikaan radalle mahdu. (Yle 10.10.)
Yksityisteiden merkitys kansantaloudelle näyttää unohtuneen.
Elinkeinoelämän järjestöjen mielestä pikaisten kunnostustoimien lisäksi tie- ja rataverkkojen kehittämiseen ja ylläpitoon tarvitaan ennakoitavuutta. Esimerkiksi tehtaiden rakentaminen kasvattaa tiekuljetuksia merkittävästi. Myös huoltovarmuus ja tiiviimpi kytkentä Natoon edellyttävät kuljetusyhteyksien kehittämistä Ruotsiin ja Norjaan Pohjois-Suomessa.
Teiden huono kunto ei koske pelkästään valtion teitä. Yksityisteitä on noin 370 000 kilometriä, kun valtion hallinnoimia teitä on noin 80 000 kilometriä. Siltoja niillä on noin 12 000. Valtiovarainministeriön ehdotuksessa yksityisteiden perusparannuksiin ja erityiskohteisiin osoitetun yksityistieavustuksen määrä putosi 8,5 miljoonaan euroon. Leikkausta vuoden 2023 tasoon on Tieyhdistyksen mukaan peräti 14,5 miljoonaa euroa. Yksityisteiden merkitys kansantaloudelle näyttää unohtuneen.
Hallitusohjelmassa luvataan, että teiden rapautuminen pysäytetään. Se on hyvä tavoite, mutta pääteiden päällysteiden uusiminen ei riitä, vaan koko tieverkosta on huolehdittava tasapuolisesti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



