Kilpailussa etsitään ideoita silakan hyödyntämiseen: Inspiraatiota ammennetaan maailman ruokakulttuureista
Kilpailussa kehitetään tuotteita teollisuuden hävikkiraaka-aineista. Tänä vuonna kilpailun päätähti on silakka, jota löytyy suomalaisten lautasilta harmillisen vähän.Syötävän hyvää -tuotekehityskilpailu järjestetään Uudessakaupungissa tämän syksyn aikana ja ohjelma julkaistaan keväällä.
Syötävän hyvää on osa elinkeinokalatalouden kehittäjä Lännen Kalaleaderin ja Ukipolis Oy:n Kalavoima ruokakulttuurissa -hanketta, joka kannustaa suomalaisia syömään nykyistä enemmän vajaasti hyödynnettyjä kaloja, kuten silakkaa.
Aihe onkin tärkeä, sillä silakan kulutusta lisäämällä ihmisravintona voidaan hävikin vähentämisen lisäksi muun muassa pienentää ruoan ilmastovaikutuksia, parantaa Itämeren hyvinvointia, lisätä suomalaisen ruoantuotannon omavaraisuutta ja tukea paikallisia kalastajia.
Itämeren runsaasta silakkakannasta huolimatta suomalaiset kuluttavat silakkaa vain noin 430 grammaa henkeä kohden vuodessa. Samaan aikaan Ukipolis muistuttaa, että 80 prosenttia ihmisravinnoksi käytetystä kalasta on tuontikalaa ja 80 prosenttia kotimaisesta silakkasaaliista menee rehuteollisuuden käyttöön sen sijaan, että sitä hyödynnettäisiin ihmisravintona.
Kilpailuun osallistuvien joukkueet koostuvat eri puolilta maailmaa kotoisin olevista ruoka-asiantuntijoista. Joukkueiden tehtävänä on kehittää silakasta uudenlaisia tuotteita, joihin ammennetaan inspiraatiota maailman eri ruokakulttuureista.
Kilpailun voittanut tuote pääsee jatkokehitykseen. Tavoitteena on tuoda markkinavalmis tuote myyntiin ympäri Suomea ja siten lisätä vajaasti hyödynnettyjen kalojen käyttöä pysyvästi.
”Syötävän hyvää ammentaa monikulttuurisuudesta uutta näkökulmaa suomalaisiin raaka-aineisiin. Eri maiden ja kulttuurien asiantuntijat ovat jo näyttäneet pystyvänsä ideoimaan tehokkaita tapoja hyödyntää niin sanottuja vajaasti hyödynnettyjä kaloja ja luoneet niistä menestyksekkäitä ruokatuotteita”, kilpailun juontaja, Ukipolis Oy:n projektipäällikkö ja elintarvikealan monitoimimies Granger Simmons kertoo.
Simmonsin mukaan kilpailijoiden näkemys, asiantuntemus, makumaailmat ja ymmärrys suomalaisesta kulttuurista auttavat kehittämään uusia ja innovatiivisia tuotteita Suomen markkinoille.
”Se puolestaan lisää vajaasti hyödynnettyjen kalojen kulutusta ja kannustaa jatkossakin uusien tuotteiden kehittämiseen näistä kaloista”, Simmons toteaa.
Kilpailun voittajan ratkaisevat tuomariston ja kuluttajapaneelin äänet. Joukkueiden mentorina toimii vuoden 2024 Masterchef Suomi -voittaja Marita Frimodig.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








