Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • EU-järjestö: Ruokaa myydään liian kevyillä mielikuvilla – merkinnät "luonnollinen", "kokojyvä" ja "perinteinen" harhaanjohtavia

    Euroopan komissio haluaa taklata unionissa esiintyviä tuplastandardeja. Kuluttajajärjestö vaatii vielä tehokkaampia toimia.
    Coca-Colan sisällön on raportoitu vaihtelevan eri maiden välillä.
    Coca-Colan sisällön on raportoitu vaihtelevan eri maiden välillä. Kuva: Henrik Hohteri

    EU:n kuluttajajärjestön (BEUC) mukaan useiden eurooppalaisten elintarvikkeiden pakkausmerkinnät ovat harhaanjohtavia.

    Elintarvikkeet, joiden pakkauksissa käytetään mainossanoja ”perinteinen”, "kokojyvä”, ”artesaani” tai ”luonnollinen”, voivat antaa tuotteesta väärän mielikuvan, ja termejä käytetään turhan heppoisesti.

    BEUC:n mukaan pelkästä kokojyvästä tehty pasta ei saisi näyttää samalta kuin tuote, jonka sisällöstä vain puolet on kokojyvää. Huutia järjestöltä saivat esimerkiksi "luonnollisista raaka-aineista" valmistettu artisokkakeitto, joka sisältää alle kolme prosenttia artisokkaa, sekä jogurttijuoman pakkaukseen liimatut kuvat mansikoista ja vadelmista, vaikka tosiasiassa tuotteessa on vain kaksi prosenttia marjoja.

    ”Vaikka valmistajien tulee ilmoittaa rasvan, sokerin ja suoran määrät, mikään ei silti estä heitä laittamasta virheellisiä kuvia pakkauksiin”, eurooppalaisia kuluttajia edustava BEUC kritisoi.

    BEUC painottaa, että vaikka EU:n lait kieltävät jo nyt epäloogiset pakkausmerkinnät, jotkut valmistajat ovat hyötyneet markkinoinnissaan EU-säädösten "harmaasta alueesta".

    Kuluttajien kattojärjestö vaatiikin EU:ta puuttumaan valheellisiin pakkausmerkintöihin ja määrittämään tarkat kriteerit, joilla tuotteita voidaan brändätä eri termeillä.

    Euroopan komissio julkaisi kesäkuussa ohjeistuksen tavoista, joilla samalta näyttäviä elintarvikkeita voidaan testata laatuerojen varalta EU:n jäsenmaissa. Tällä halutaan ehkäistä tapauksia, joissa samalla tuotemerkillä ja pakkauksella on myyty sisällöltään huonompilaatuisia tuotteita esimerkiksi Itä-Euroopassa.

    ”Yhteinen menetelmä on kehitetty yhteistyössä jäsenmaiden ja sidosryhmien kanssa ja auttaa jakamaan tietoa identtisesti brändätyistä tuotteista”, sisämarkkinoista vastaava komissaari Elżbieta Bieńkowska kertoo komission toimista.

    ”Sisämarkkinoilla ei voi olla tuplastandardeja. Kaikkien EU:n kansalaisten tulee tuntea, että heille tarjotaan reilua ja selvää tietoa siitä, mitä tuotteita he ostavat”, oikeusasioista vastaava komissaari Věra Jourová kertoo Euroopan komission tiedotteessa.

    Komission mukaan laboratoriotestien tarkoitus on parantaa kuluttajien oikeuksia. Samalla EU-komissio antaa jäsenmaille oikeuden sanktioihin väärinkäytösten tullessa ilmi.