Suurin osa kertoo ostavansa suomalaista tukeakseen kotimaista tuotantoa – kesällä suositaan enemmän lähiruokaa
Kotimaisuus ja lähiruoka korostuvat kesällä. Kotimaista ruokaa ostetaan, koska halutaan tukea suomalaista tuotantoa.Vaikka hinta on edelleen yksi tärkeimmistä tekijöistä ruokaa ostettaessa, on kotimaisuus yksi tärkeimmistä valintakriteereistä.
K-ryhmän toukokuussa toteuttamassa kyselyssä 74 prosenttia vastaajista kertoi ostavansa suomalaisia tuotteita tukeakseen kotimaista tuotantoa. Tilanne ei ole muuttunut viime vuodesta, joten kotimaisen ruoan arvostus on pysynyt korkealla.
Myös paikallisuus ja lähiruoka korostuu vastauksissa. 55 prosenttia kertoi ostavansa paikallisten pientuottajien tuotteita.
Kesällä tilanne muuttuu. 30 prosenttia vastaajista kertoo olevansa valmis käyttämään kesällä enemmän rajaa paikallisten pientuottajien tuotteisiin ja lähiruokaan. 25 prosenttia taas kertoo käyttävänsä kesällä enemmän paikallisten pientuottajien tuotteita.
Vastausten perusteella lähiruoalle ja pientuottajien tuotteille riittää kysyntää. K-ryhmästä kerrotaan, että K-ruokakaupoista löytyy yhteensä noin 50 000–60 000 lähiruokatuotetta.
”Lähituotteiden pääsyä vauhditetaan muun muassa digitaalisen K Toimittaja -alustan avulla, jossa suomalaiset pientuottajat saavat tuotteensa yli 1200 K-ruokakaupan valikoimapäättäjän nähtäville, ja sopimusten solmiminen käy helposti”, K-ryhmästä kerrotaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






