Koululuokat myyvät joulun alla – usein ulkomaista
Ahvenkosken Savun kalatuotteet pärjäävät hyvin piparien, vessapaperin ja sukkien joukossa, sillä talvella kylmäketju on helpompi säilyttää.
Yksinkertainen tuote ja vain pari vaihtoehtoa, vinkkaa kalayrittäjä Lilia Leps siitä, mitkä tuotteet sopivat koulujen ja seurojen myyntiin. Kuva: Markku VuorikariKoululuokat ja urheiluseurat myyvät retkikassojensa kartuttamiseksi vaikka mitä: sukkia, vessapaperia, pesuainetta ja näin joulun alla pipareita, karamelleja ja kalaa.
Myös Ahvenkosken Savu saa siivunsa koululaisten savu- ja graavikalan myynnistä. Tilauslistoja kierrätetään sukulaisilla, naapurustossa ja vanhempien työpaikoilla, savustamoon tehdään yhteistilaus ja kalayritys toimittaa vakuumipakatut fileet sovittuun autotalliin määräpäivänä.
”Kylmäketju toimii hyvin näin talvella. Yhtään ongelmaa ole tullut vastaan 15 vuoden aikana”, toimitusjohtaja Lilia Leps sanoo.
Päinvastoin:
”Koululaiset eivät vain osta vaan ovat erittäin hyvä markkinointikanava. Kun kalasta tykätään joulupöydässä, sitä mennään kysymään kauppaankin.
Miksi ei suomalaista?
Mutta miksi niin moni myyntituote on ulkomailla valmistettu?
Esimerkiksi Kakkutukun keksit leivotaan Ruotsissa ja karkit tulevat Englannista ja Hollannista.
Oletteko harkinneet suomalaisia keksejä?
”Kiitos näkökulmastasi. Yritämme etsiä suomalaistuotteita niin pian kuin suinkin”, johtaja Mikael Westerberg vastaa MT:lle Göteborgista.
Jos koululaiset voivat myydä kalaa, miksi eivät myös pienpalvaamon kinkkua tai Suomessa käsintehtyä marjaglögiä, marmeladia tai suklaata?
Lilia Leps vinkkaa, että myytäväksi kannattaa antaa yksinkertainen tuote ja vain pari vaihtoehtoa. Ensi kertaa myyvät kannattaa ohjeistaa selkeästi säilytyksestä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
