Kirsikkaliköörikonvehdit hävisivät muutama vuosi sitten ruokakauppojen hyllyiltä – moni ei tiedä, mistä niitä nykyään löytää
Mon Chéri -konvehdit hävisivät ruokakaupoista muutama vuosi sitten. Osaatko etsiä niitä uudesta osoitteesta?
Mon Chéri -liköörikonvehtien alkoholipitoisuus on liian korkea ruokakauppoihin. Kuva: Alko / Jaana KankaanpääJoulukuu on konvehtien superkuukausi. Niitä saadaan ja annetaan lahjaksi. Erilaiset liköörikonvehdit iskevät aikuiseen makuun. Suklaisen kuoren sisään on lorautettu monenlaista alkoholia: rommia, punssia, konjakkia ja erilaisia liköörejä. Moni pohtii, onko kyseessä aitoa alkoholia vai kenties aromiaineilla aikaansaatu maku. Tuoteselosteessa kerrotaan, paljonko prosentteja on.
Onpa joskus otsikoitu leikkimielisistä testeistä, joissa mutustellaan liköörikaramellia samalla kun puhalletaan alkometriin. Kyllähän mittari värähtää, kun tarpeeksi syö, vaikka pitoisuudet ovat pieniä. Fazerin ja Pandan liköörikonvehtien alkoholipitoisuus on 2,6–2,8 painoprosenttia kun taas tummalla suklaalla päällystettyjen kirsikkatäytteisten Mon Chéri -liköörikonvehtien prosenttiluku kipuaa 6,5:een.
Joku saattaa muistaakin, että kirsikkakonvehdit hävisivät muutama vuosi sitten kauppojen hyllyiltä. Syy löytyy vuoden 2018 alkoholilain muutoksista. Lopputulos oli se, että italialaisten kirsikkanamujen myynti päivittäistavarakaupoissa loppui – marketeissa kun alkoholia sisältävissä tuotteissa maksimilukema saa olla 5,5 %.
Mon Chérin ystäviä katoamistemppu harmitti, ja heidän onnekseen konvehdeille löytyi kuin löytyikin uusi luontainen myyntiväylä – Alko. Niinpä punaiset rasiat ehtivät parin vuoden tauon jälkeen taas joulumarkkinoille 2021.
Mon Chéri -konvehteja on saatavilla kausiluonteisesti verkkokaupasta ja parista sadasta pitkäripaisesta ympäri maan. Jos kirsikkakonvehtihammasta kolottaa, kannattaa tarkistaa myymäläsaatavuus alko.fi verkkokaupasta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




