Ruokakauppojen viinivalikoima vei Alkolta asiakkaita
Alkon elokuun litramyynti laski 4,4 prosenttia viime vuoden elokuuhun verrattuna.Kesäkuussa voimaan tulleen uuden alkoholilain myötä enintään 8-prosenttisten käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien myynti on mahdollista myös päivittäistavarakaupoissa. Tämä lakimuutos on vähentänyt Alkon viinien litramyyntiä viisi prosenttia. Väkevien litramyynti on laskenut kuusi prosenttia ja kokonaislitramyynti 4,4 prosenttia.
Lakimuutoksen vaikutus myyntiin on Alkon arvioimalla tasolla. Alkon kokonaislitramyynnistä 62 prosenttia on viinejä.
”Alkuvuoden myyntiin vaikutti viinien ja väkevien juomien alkoholiveron korotukset sekä kuluttajien kukkarossa tuntuva talouden epävarma tilanne. Alkoholilain muutos toi tähän vielä oman lisämausteensa ja myynnin lasku on meillä alkuvuodesta syventynyt”, Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennanen sanoo tiedotteessa.
”Kuten odotimmekin, alkoholilain muutos on kohdistunut Alkossa myytävien kaikkien tuoteryhmien myyntiin. Eniten myynninlaskua litroissa on ollut yli 8-prosenttisissa viineissä. Myös yli 8-prosenttisten oluiden myynti on laskenut selvästi.”
Pennanen nostaa esille myös ruokakauppojen määrän, joita on 12 kertaa enemmän kuin Alkon myymälöitä. Lisäksi myyntiajat ovat pidemmät, ja ruokakaupat ovat auki myös sunnuntaisin.
”Nähtäväksi jää, miten pysyvää asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos on, osin ehkä ollaan vielä kokeilumielellä liikenteessä”, Pennanen sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







