Huolestuttava trendi korostuu ruokakaupoissa: Kallistunut ruoka saa tarttumaan epäterveellisempiin tuotteisiin
Suomalaisten ostoskäyttäytyminen on muuttunut hintojen noustua.Taloudellinen tilanne huolestuttaa yhä suurempaa osaa suomalaisista. Vaasan on selvittänyt kyselytutkimuksella, miten hintojen nousu ja kotitalouksien taloudellinen tilanne on näkynyt ostoskäyttäytymisessä.
Vaasanin mukaan tuloksista piirtyy huolestuttava trendi: yhä useampi suomalainen joutuu harkitsemaan ruokaostoksiaan aiempaa tarkemmin, mikä johtaa usein epäterveellisempiin valintoihin. Kyselyn perusteella 41 prosenttia kertoi vähintään harkitsevansa ruokaostoksiaan huolella. Vielä vuosi sitten sama luku oli 35 prosenttia.
Kyselyssä ostoksiaan tarkkaan harkitsevien joukosta 48 prosenttia oli sitä mieltä, että joutuu tekemään ruokaostoksilla epäterveellisempiä valintoja useita kertoja viikossa.
”Kun hintalappu määrää ostoskorin sisällön, voi lähes huomaamattaan lipua kohti epäterveellisempää ruokavaliota. Silloin kuluttaa ruokaa, josta saa kaloreita, mutta ei ehkä tarpeeksi ravintoaineita”, liiketoimintajohtaja Minna Cousins Vaasanilta kertoo.
Samaan aikaan suomalaisten kasvisten kulutus on laskenut. Sekä Kesko että S-ryhmä ovat kertoneet, että kasviksia valitaan ostoskoriin aiempaa vähemmän. S-ryhmän mukaan pienintä vihannesten osuus on lapsiperheissä sekä kuluttajilla, joille hinnalla on suuri merkitys.
Vaasan nostaa esille leivän, joka on yksi peruselintarvikkeista, joita päätyy suomalaisten ostoskoriin, vaikka hinnat nousisivatkin. Vastaajista 83 prosenttia arvioi pitävänsä leivän kulutuksen ennallaan seuraavan puolen vuoden ajan.
Vaasan rohkaisee tekemään terveellisempiä valintoja myös leipää valittaessa:
”Jos leiväksi valitsee täysjyväisen version, saa monia välttämättömiä ravintoaineita ja rahalleen parasta vastinetta. Vaasanin oman myyntidatan mukaan kuitu- ja täysjyväpitoisten leipien osuus myynnistä onkin jopa kasvanut, vaikka yleinen taloustilanne on kiristynyt”, tiedotteessa kerrotaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





