Alkoholia myydään yhä vähemmän – 10 vuodessa erään tuotteen myynnistä on kadonnut 58 miljoonaa litraa
Alkuvuosi näyttää hiljaisemmalta kuin vuosi sitten.Tammikuussa Alkon litramyynti laski 9,4 prosenttia verrattuna viime vuoden tammikuuhun. Myynti litroissa oli 4,8 miljoonaa litraa.
Suurinta laskua nähtiin panimotuotteissa, joiden myyntilitrat laskivat 12,5 prosenttia. Viinien myyntilitrat laskivat 10,5 prosenttia, väkevien 6,2 prosenttia ja alkoholittomien 5,9 prosenttia. Viinejä tarkastellessa eniten litramyynti laski punaviineissä eli 13,7 prosenttia, valkoviineissä 8,5 prosenttia, roseeviineissä 4,4 prosenttia ja kuohuviineissä 5,1 prosenttia.
”Tammikuu on meille hiljaisin kuukausi. Moni pohtii elämäntapojaan vuoden alussa uusiksi, ja tipaton tammikuu on monelle perinne”, Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennanen kertoo tiedotteessa.
”Olemme tehtävämme mukaisesti erilainen kauppa emmekä pyri maksimoimaan myyntiämme. Alkoholi kun ei ole tavanomainen kulutushyödyke. Pyrimme mahdollistamaan asiakkaillemme vastuulliset valinnat, tarkoittaa se sitten matala-alkoholisempaa tai ympäristöystävällisempää.”
Oluen kulutus on vähentynyt myös Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton mukaan. Liitto tiedottaa, että edelliseen vuoteen verrattuna oluen myynti laski lähes neljä prosenttia. Liiton jäsenyritykset myivät olutta 333,7 miljoonaa litraa viime vuonna.
Siiderimyynti laski vielä tätäkin enemmän eli 5,8 prosenttia. Siideriä myytiin 21,4 miljoonaa litraa. Kaikkiaan alkoholijuomien myynti laski 3,1 prosenttia.
Oluen myynti on laskenut Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton mukaan useita vuosia peräkkäin. Kymmenessä vuodessa olutmyynnistä on lähtenyt pois yli 58 miljoonaa litraa. Koronavuodet vaikuttivat omalta osaltaan paljon myyntiin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






