Alkon myynti laski lähes 9 miljoonaa litraa ‒ kuinka käy hintojen?
Juoma-alalta tulee jatkuvasti varoitussignaaleja, jotka voivat kertoa vaikeammasta vuodesta.Alkon myynti laski viime vuonna noin kymmenellä prosentilla. Vuonna 2022 Alkosta ostettiin 80,3 miljoonaa litraa juomia, kun vuonna 2021 myynti oli 89 litraa. Alkon mukaan koronalla on ollut vaikutuksensa, sillä jos viime vuoden myyntiä verrataan niin sanottuun normaaliin vuoteen 2019, laskivat myyntilitrat 2,2 prosenttia.
Tilanne näyttää kotimaisten tuotteiden osalta hyvältä. Alkon tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindström kertoo suomalaisten panimotuotteiden ja varsinkin pienpanimotuotteiden kysynnän olevan vilkasta, vaikka kokonaisuudessaan panimotuotteiden myyntilitrat laskivat 10,2 prosenttia.
”Meillä Suomessa on huomattava määrä laadukkaita pienpanimoita, joiden valikoima on todella laaja. Olutharrastajille kyseessä on mieletön aarreaitta, josta löytää aina jotain uutta. Pienpanimobuumi iskee myös lokaalisuustrendiin, jossa haetaan paikallisia, lähellä tuotettuja tuotteita”, Lindström kertoo.
Panimotuotteiden lisäksi kotimaisista tuotteista Lindström nostaa esille myös kotimaiset marjaviinit, jotka ovat alkaneet myös nostaa päätään.
Taloustilanne puhuttaa paljon myös Suomessa ja se heijastuu myös juomapuolelle.
”Taloustilanne on epävarma ja nyt alkuvuoden aikana tulemme näkemään yhä selvemmin, miten ihmisten kulutustottumukset tulevat muuttumaan”, Lindström sanoo.
Tuotteiden hintojen nousu Alkossa on ollut kuitenkin todella maltillista, vaikka viljan ja muiden alkoholin tuotantopanosten hinnat nousivat vuonna 2022 paljon.
Tuotteiden hintojen nousu Alkossa on ollut kuitenkin todella maltillista, vaikka viljan ja muiden alkoholin tuotantopanosten hinnat nousivat vuonna 2022 paljon. Tuotantokustannukset nousivat viime vuonna enemmän kuin alkoholin hinta. Esimerkiksi ohran hinta oli viime kesänä historiallisen korkealla.
”Alkon valikoiman osalta hintojen nousu on ollut noin 2,3 prosenttia. Ainakaan vielä hinnoissa ei nähdä erityisen voimakkaasti, mitä juoma-alalla tapahtuu ja miten maailmantilanne valmistukseen vaikuttaa. Selkeitä haasteita on esimerkiksi raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien saatavuudessa”, Lindström kertoo.
Tavarantoimittajat määrittelevät Lindströmin mukaan tuotteiden hinnan ja voivat muuttaa tuotteiden hintoja kaksi kertaa vuodessa. Seuraava hinnanmuutosmahdollisuus on nyt keväällä.
Lindströmin mukaan juoma-alalta tulee jatkuvasti varoitussignaaleja, jotka koskevat koko maailmaa.
Lindström nostaa yhtenä tuontituotteena esiin samppanjan, johon raaka-aineiden saatavuusongelmat sekä haastava satovuosi vaikuttaa.
”Silloin, kun koronapandemia alkoi, samppanjakomitea laski sallitut satomäärät alas, kun samppanjan kysyntä notkahti. Lisäksi haastavat kasvuvuodet ovat kurittaneet Champagnen aluetta pienentäen vuoden 2021 satomääriä jopa puolella. Globaalit logistiikkahaasteet ja pakkausraaka-aineiden saatavuusongelmat ovat vaikeuttaneet tilannetta ennestään”, Lindström kertoo ja jatkaa:
”Varsinkin luksuspuolella tullaan mitä luultavammin näkemään saatavuushaasteita, mutta muuten samppanjoiden saatavuustilanne on Alkossa hyvällä pohjalla.”
Raikkaus ja keveys on kuvannut jo pidemmän aikaa sitä, mitä suomalaiset suosivat.
Mitään suoraa jättitrendiä ei viime vuonna ollut havaittavissa Alkoissa, mutta Lindströmin mukaan raikkaus ja keveys on kuvannut jo pidemmän aikaa sitä, mitä suomalaiset suosivat. Esimerkiksi myyntilitrallisesti valkoviinit ohittivat punaviinit, mitä ei ole tapahtunut yli 20 vuoteen.
Lindström nostaa esille myös alkoholittomien juomien suosion nousun. Erityisesti alkoholittomat kuohuviinit ovat löytäneet paikkansa suomalaisten juhlapöydissä. Lisäksi alkoholittomien oluiden suosio on kasvanut kohisten.
”Alkoholittomien oluiden valikoima on nykyään todella kattava. Alkoholittomien oluiden tyylikirjo on nykyään todella laaja aina porttereista soureihin ja lagereihin. Monet pienpanimot ovat lähteneet tähän kelkkaan mukaan, mikä on ollut tosi virkistävää”, Lindström sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






