Yle: Vegaanit omivat lihattomat lihapiirakat – pienen yrityksen riski kannatti
Tuotekehityksessä on tärkeää pitää hinta kurissa.
Kasvispiirakan täyte koostuu riisistä, tomaatista, porkkanasta, sipulista, paprikasta ja purjosta. Kuva: Kuvankaappaus HoviRuoka-sivuiltaYle kertoo uutisessaan, kuinka Elintarvikeyritys HoviRuoka päätyi viime syksynä odottamattoman suosion kohteeksi. Kouvolalaisyritys toi silloin markkinoille lihattoman lihapiirakan, joka sopi myös muilta osin vegaaniseen eli täysin kasvipohjaiseen ruokavalioon.
Tuote löysi runsaasti ystäviä vegaaniyhteisöstä erityisesti somessa. Yle kertoo, että kasvispiirakka vastasi raskaiden herkutteluruokien kaipuuseen, joita terveelliseksi mielletyn ruokavalionkin suosijat kaipasivat. Tuote sai netissä lempinimen vihis.
Uusia tuotteita on joskus vaikeaa saada pitkän kehitysprosessin läpi kauppojen valikoimiin ja kuluttajien suosimaksi.
Kasvispiirakkaa kehitettäessä yksi olennainen tekijä oli se, että hinnasta saatiin järkevä sekä yrityksen että kuluttajan kannalta.
"Ratkaisimme asian niin, että pystymme tekemään tuotteen kohtuukustannuksilla, ettei sille tule erikoistuotteen leimaa, että se on hankala tehdä, jolloin kustannukset nousevat ja nousevat. Sen jälkeen, kun tämä ratkaisu saatiin, uskoin, että tällä tuotteella on mahdollisuudet markkinoilla", Ylen haastattelema HoviRuoan toimitusjohtajalla Pekka Kaikkonen selittää.
Ylen mukaan kuluttajien yhä erilaisten tarpeiden ennustaminen ei ole helppoa. Siksi kuluttajien ottaminen tuotekehittelyyn onkin erityisen tärkeää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
