
Edulliset grillimakkarat kiinnostavat jälleen
Juhannus on grillauksen kulta-aikaa. Grillaamisesta ei luovuta, mutta grilliin laitetaan edellisvuosia edullisempaa ruokaa.Juhannus on perinteistä grillailun kulta-aikaa. Viime vuosina suomalaisten grilleihin on päätynyt aiempaa enemmän lihaisampia makkaroita ja erikoismakkaroita.
Kotitalouksien taloustilanne vaikuttaa siihen, mitä grilliin päätyy.
Keskon osto- ja myyntipäällikkö Kirsi Väistö kertoo, että joissain tuoteryhmissä on havaittavissa siirtymää edullisempiin vaihtoehtoihin.
Väistön mukaan jo useamman vuoden ajan on ollut havaittavissa trendi, jossa grillimakkaroiden kysyntä on siirtynyt yleisen luokan makkaroista kohti lihaisampia A-luokan vaihtoehtoja ja erilaisia erikoismakkaroita. Tänä vuonna kysyntää on kuitenkin siirtynyt erikoismakkaroista takaisin halvempiin yleisen luokan makkaroihin.
Samaa kertoo myös SOK Marketkaupan myyntipäällikkö Juha Nieminen. ”Kuluttajat ovat siirtyneet inflaation myötä edullisimpiin vaihtoehtoihin ja suosivat muun muassa aiempaa enemmän kaupan omien merkkien tuotteita.”
S-ryhmässä alkukesän myydyimpiä grillimakkaroita ovat omien tuotetyyppiensä edullisimmat tuotteet eli vähän lihaa sisältävät Poprilli, Atrilli ja Hiillos ja lihaisissa tuotteissa Wilhelm ja Kabanossi. Lihaisia makkaroita myydään noin 30 prosenttia enemmän kuin edullisia perusmakkaroita. Keskolla myydyimpien grillimakkaroiden lista on lähes sama.
Lidlissä perinteiset grillimakkarat ja juustomakkarat ovat edelleen suosittuja ja omat makkaramerkit päätyvät ostoskoriin.
Kiinnostus kasvipohjaisiin vaihtoehtoihin kasvaa, Lidlistä kerrotaan, minkä vuoksi valikoimiin on tänä kesänä tullut hernettä ja härkäpapua sisältävä kasvismakkara.
Keskon mukaan vegegrillimakkaroiden myynti kasvaa. Kysyntä keskittyy Uudellemaalle, missä myydään reilut 40 prosenttia vegaanisista grillimakkaroista.
S-ryhmän kaupoissa on käynyt toisin ja vegemakkaroiden kysyntä on laskenut hieman.
K-ryhmän mukaan grillimakkara on suosituin grilliruoka. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan 92 prosenttia suomalaisista syö kesällä makkaraa.
Makkaran lisäksi grilliin ostetaan muuta lihaa ja kalaa. Kuluttajat grillaavat aiempaa enemmän myös hampurilaisia, Keskolta kerrotaan.
Kesko nostaa yhdeksi kesän trendiksi helppouden ja siistin grillauksen. Siksi valikoimissa on entistä enemmän grillivalmiita tuotteita, jotka laitetaan suoraan foliovuoassa grilliin.
Grilliruuan ohella valmissalaateille on kysyntää.
Kalliiden ruhonosien kysyntä on pudonnut, mutta halvempia lihavaihtoehtoja ostetaan edelleen, S-ryhmästä kerrotaan.
Kuumimpiin grillaustrendeihin kuuluvat myös hampurilaiset ja hodarit sekä lihalla, kanalla tai kalalla täytettävät leivät.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







