HS: Nyhtökauran ja Härkiksen myynti selvässä laskussa – ”Pientä kyllästymistä on havaittavissa tällä hetkellä”
Uusien kasvistuotteiden myynninhuippu oli viime talvena. Myynti tavoitti lakipisteensä maaliskuussa.Vuosi sitten Helsingissä asiakkaat jonottivat saadakseen paketillisen Nyhtökauraa. Nyt ruokakauppojen alelaareihin on ilmestynyt punaisella alennusprosenttilapulla merkittyjä Nyhtökaura-paketteja, kirjoittaa Helsingin Sanomat.
Nyhtökauran lisäksi härkäpaputuote Härkis kasvatti suosiotaan aina huhtikuulle saakka. Sen jälkeen myynnissä on näkynyt selvä lasku.
”Jos katsoo vuoden taakse, niin silloin oli kiihko: tavaraa ostettiin myös kokeilumielessä. Huippu oli viime talvena, ja myyntitaso tavoitti lakipisteensä maaliskuussa”, Keskon osto- ja myyntipäällikkö Jarmo Hyvönen kertoo HS:lle.
Hyvösen mukaan touko-, kesä- ja heinäkuussa myynnissä on ollut nähtävissä selkeää laskua. ”Pientä kyllästymistä on havaittavissa tällä hetkellä.”
Myynnin lasku voi kuitenkin selittyä ajankohdalla. Kesäisin ruokatottumukset muuttuvat ja arkiruuan sijaan ostetaan grilliherkkuja ja mökkiruokaa.
S-ryhmän tuoretuotteiden valikoimajohtaja Antti Oksa pitää muutosta luonnollisena vaihteluna, jonka hän uskoo korjaantuvan, kun arki jälleen koittaa.
”Nyhtökaura ja Härkis kasvattavat suosiotaan silloin, kun niin sanottu arkiruokakausi on menossa. Myös joulun seutuvilla huomasimme, että tuotteita myytiin selvästi vähemmän”, Oksa sanoo HS:lle.
Kasvispohjaisten tuotteiden myynnille odotetaan vilkasta syksyä. Muun muassa härkäpaputuotteita tulee syksyllä markkinoille aiempaa laajemmalla skaalalla, Keskolta luvataan.
Nyhtökauraa valmistavan Gold&Green Foodsin toimitusjohtaja Maija Itkonen kertoi toukokuussa kapasiteetin kaksinkertaistuvan syksyyn mennessä. Silloin Nyhtökauraa tuotetaan vuodessa noin 10 miljoonaa rasiaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

