Tutkimus vahvistaa: Alkoholilain uudistus siirsi merkittävästi myyntiä Alkosta ruokakauppoihin
Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuksen mukaan alkoholilain uudistukset ovat vaikuttaneet merkittävästi siihen, mitä alkoholituotteita suomalaiset ostavat ja mistä niitä ostetaan.
Enintään 8-prosenttisia, käymisteitse valmistettuja juomia on saanut myydä kesästä lähtien ruokakaupoissa. Kuva: Markku UlanderVahvojen oluiden ja juomasekoitusten myynti on kasvanut moninkertaiseksi sen jälkeen, kun niiden myynti vapautettiin päivittäistavarakauppaan, KKV:n tutkimus osoittaa.
Lakiuudistuksen jälkeen mietojen oluiden ja juomasekoitusten myynti on vähentynyt suunnilleen yhtä paljon kuin vahvempien juomien myynti on kasvanut. Alkon osuus myynnistä on laskenut uudistuksen jälkeen muutamaan prosenttiin.
"Vaikuttaa ilmeiseltä, että alkoholituotteiden myynnin vapautuminen johtaa myynnin merkittävään siirtymään Alkosta päivittäistavarakauppaan", KKV:n johtava asiantuntija Joel Karjalainen kertoo tiedotteessa.
Vuonna 2018 lakia muutettiin niin, että muualla kuin Alkossa myytävän alkoholin prosenttiraja nostettiin 4,7 prosentista 5,5 prosenttiin. Lisäksi alkoholipitoisten juomasekoitusten myynti sallittiin päivittäistavarakaupassa.
Vahvempien alkoholijuomien tulo päivittäistavarakauppaan on voinut hieman kasvattaa alkoholin kulutusta Suomessa.
Tutkimuksessa arvioitiin, miten alkoholin kulutus olisi Suomessa kehittynyt ilman vuoden 2018 lakiuudistuksia.
Tulosten perusteella aiempaa vahvempien alkoholijuomien tulo päivittäistavarakauppaan on voinut hieman kasvattaa alkoholin kulutusta Suomessa.
Toisaalta tulokset viittaavat siihen, että uudistuksen yhteydessä tehdyt verokorotukset ovat mahdollisesti vähentäneet alkoholin kulutusta ja kumonneet muiden lakimuutosten kulutusta lisäävän vaikutuksen.
"Tutkimuksemme mukaan ei vaikuta siltä, että vuoden 2018 uudistuksilla olisi ollut merkittävä vaikutus suomalaisten kuluttaman alkoholin määrään", Karjalainen sanoo.
Uudistuksen arvioidaan alentaneen jonkin verran vapautettujen alkoholijuomien hintoja.
Uudistuksen arvioidaan alentaneen jonkin verran vapautettujen alkoholijuomien hintoja. Vapautetut tuotteet olivat heti uudistuksen jälkeen keskimäärin noin viisi prosenttia halvempia päivittäistavarakaupassa kuin Alkossa.
”Halvimmat vapautetut alkoholijuomat ovat olleet jopa 10–30 prosenttia Alkon hintoja halvempia”, KKV kertoo.
Tarjolle on tullut aiempaa enemmän erilaisia vahvoja oluita ja juomasekoituksia.
"Uudistuksen jälkeen kuluttajat ovat voineet ostaa mieltymyksiään vastaavia juomia heille sopivammasta myyntipaikasta", sanoo Karjalainen.
KKV kertoo jatkavansa alkoholimarkkinoiden tutkimusta myös tulevaisuudessa. Ensi keväänä julkaistavassa tutkimuksessa arvioidaan kesän 2024 lakiuudistuksen vaikutuksia.
Tutkimusta varten KKV sai Alkolta ja kolmelta suurimmalta päivittäistavarakaupan toimijalta eli SOK:lta, Keskolta ja Lidliltä myymälä- ja tuotekohtaiset tiedot myyntimääristä ja hinnoista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







