Lammastilallinen: Kulta-arkku jää käyttämättä
Monen laadukkaan pientuotteen kuolemaksi voi koitua se, ettei sitä löydetä, sanoo lammastilan yrittäjä Sari Jaakola.
Ruokabloggarit Alisa Wilska (vas.) ja Tiia Seppälä (oik.) kyselivät ruuanlaiton lomassa lihantuotannosta Herrakunnan Lampaan Jaakko Jussilalta ja Sari Jaakolalta. Kuva:SARI GUSTAFSSON Kuva: Sari GustafssonHerrakunnan Lampaan tuottajat Sari Jaakola ja Jaakko Jussila saivat helsinkiläisen Nokka-ravintolan myöntämän Very Important Producer -tunnustuksen syyskuussa. Ravintola järjesti sen kunniaksi ruokabloggareille ja tuottajille kokkauskurssin.
”Tykkään ja koen tärkeäksi tehdä yhteistyötä ja kehittää reseptejä pientuottajien kanssa”, sanoo kurssille osallistunut ruokabloggari Alisa Wilska.
Suusta suuhun -blogissaan hän kirjoittaa ruuasta, ruokakirjoista ja ravintoloista sekä kehittää omaa reseptiikkaa.
Jokin aikaa sitten Wilska oli mukana bloggarimatkalla, jonka järjestivät Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu Oy ja Slow Food Västnyland. Päivän aikana minibussillinen bloggareita tutustui pientuottajiin ja heidän tiloihinsa Uudellamaalla.
Kaikille sosiaalinen media ei kuitenkaan ole vielä tuttu. Wilska kertoo, että monella heidän vierailemistaan tiloista ei sosiaalinen media ollut aktiivisessa käytössä.
Hänen mukaan somen aktiivinen päivittäminen toisi pientilat helpommin lähestyttäviksi. Vanhat, päivittämättä jääneet kotisivut eivät ole houkuttelevia.
Oman markkinointi arastuttaa
Salon Perttelissä toimivalla Herrakunnan Lampaan tilalla bloggareita ei ole vielä vieraillut. Jos pyyntö tulisi, Sari Jaakola suostuisi tutustumiskäyntiin. Hän arvioi, että bloggarit voisivat olla hyvä keino tuoda lisää näkyvyyttä suoramyyntitiloille.
Suosituille bloggareille satelee kutsuja tapahtumiin, ja yritykset lähettävät tuotteita kokeiltavaksi näkyvyyden toivossa. Pientuottajat eivät ainakaan vielä ole innostuneet joukolla kosiskelemaan bloggareita.
Jaakola arvelee, että pientuottajat eivät näe ruokabloggareissa suoraa hyötyä, sillä hyöty voi tulla välillisemmin. Suomalaiset saattavat olla myös hiukan arkoja, kun pitäisi kehua ja markkinoida omaa tuotettaan.
”Minusta tuntuu, että aika moni tuottaja, joka istuu aivan mielettömän kulta-arkun päällä, ei uskalla lähteä puskemaan eteenpäin ja tarjoamaan tuotteita huippubloggareille ja muille kokeiltavaksi.”
Jaakola harmittelee, että monen hyvän lähituotteen ja pientuottajan tuotteen kuolemaksi on, että sitä ei löydetä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
